Aktualności

sluzba_cywilna_logoW piątek, 26 października w DSC miał miejsce dzień otwarty służby cywilnej. Pisał już o tym Rbit (i w dużej mierze zgadzam się z nim), niemniej ponieważ redakcja portalu otrzymała zaproszenie w charakterze bardziej mediów niż pracowników urzędów, wypada parę słów o wydarzeniu napisać i z tej perspektywy.

Sam pomysł zorganizowania takiej imprezy podobał mi się od początku.

Dlaczego?

 


Muszę przyznać, że nie miałem się okazji przysłuchiwać debacie, trochę też brakuje czasu na przebrnięcie przez stenogram, bo jest to blisko sto stron. Być może więc podejdę do tematu w kilku odcinkach. Oczywiście szukałem w wystąpieniach głosów o sytuacji służby cywilnej, czy też bardziej ogólnie o budżetówce i naszych szansach na godne życie, rozwój zawodowy, czy posłowie widzą problem? Wszak w ostatnim czasie pojawiło się kilka zapytań, interpelacji.

 

Wrażenia z dnia otwartego dla służby cywilnej są jeszcze świeże, a głos jest zdarty od licznych dyskusji. Tym bardziej, że tak jakoś się złożyło, że przynajmniej parę zdań udało mi się wymienić z przedstawicielami DSC KPRM na każdym ze stanowisk tematycznych. Pierwsze z nasuwających się wspomnień, to tłok przed stanowiskiem związanym z ocenami pracowniczymi oraz opisami i wartościowaniem, a także przed stanowiskiem związanym z nawiązaniem i ustaniem stosunku pracy, obowiązkami członków korpusu, odpowiedzialnością dyscyplinarną i czasem pracy (zwane dalej NOOC)...

Na stronach Dziennika Gazety Prawnej pojawił się artykuł Pana Radwana pt. "więcej urzędników otrzyma trzynastki za 2012r.". I cóż pod tym tytułem znajdujemy? Ano informację, że senacka komisja ustawodawcza oraz Rządowe Centrum Legislacji zaproponowały zmianę do ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostki sfery budżetowej - dodam tylko, że konieczność zmian wynika po prostu z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 lipca 2012 r. (sygn. akt P 59/11).

Język urzędowy to nie lada wyzwanie dla odbiorców. Konieczność używania zdań wielokrotnie złożonych, często "tasiemców" prawie na całą stronę tekstu, skomplikowane nazewnictwo - są to z reguły przeszkody nie do pokonania. Przeczytanie uzasadnienia decyzji administracyjnej ze zrozumieniem, o przyjemności nie wspominając, nie jest łatwe. Dlatego chyba warto poprzeć wspólną inicjatywę Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego i Rady Języka Polskiego - Projekt „Język urzędowy przyjazny obywatelom”. Współorganizatorami tej kampanii są Kancelaria Senatu,  Departament Służby Cywilnej KPRM, Narodowe Centrum Kultury i Fundacja Języka Polskiego.

Na stronie Departamentu Służby Cywilnej dostępny jest raport z badania opinii publicznej. Najnowsze wyniki porównane z badaniem sprzed pięciu lat. Można się z tym zgadzać, albo nie - ogólnie źle nie wyszło. Mam tylko jedną uwagę: na ostatniej stronie, w tabeli 2 na samym końcu są podsumowane odpowiedzi na pytanie: "załatwiali w międzyczasie inne sprawy - prywatne lub zawodowe"*.

No i tutaj widzę pewien problem. Rozumiem, że klientowi czasem (pomijamy tu rzeczy oczywiste) trudno ocenić, czy załatwiana przez urzędnika "w tle" sprawa jest prywatna czy zawodowa, ale... czy to aby nie powinno być rozdzielone?

We wtorek 23 października br. przewidziane jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na 2013 r. Przejrzałem druk sejmowy nr 755, w którym wydawałoby się, że powinny się znajdować wszystie materiały związane z tym projektem. Zaintrygowało mnie jedno, jako autora jednego ze zgłoszeń zainteresowania pracami nad tą ustawą. Czy wiedzę o takich zgłoszeniach otrzymują posłowie. Druk sejmowy ich nie zawiera (ale przecież zostali wyposażeni w tablety i może wersja elektroniczna otrzymywana na skrzynki jest bogatsza). Nie przesądzam, czy podmioty zgłaszające mają dobre pomysły, czy piszą by pisać. Może faktycznie szkoda je przeglądać, jak i tak w większości głosowań posłowie czytają wyłącznie "ściągę", który przycisk nacisnąć.

W dniu 15 października 2012 r. Prezes Rady Ministrów Donald Tusk przyjął rezygnację Pana dr. hab. Jacka Czaputowicza ze stanowiska Dyrektora Krajowej Szkoły Administracji Publicznej. Zgodnie z decyzją Pana Premiera, obowiązki Dyrektora KSAP pełni Pan dr. inż. Marek Haliniak (dotychczasowy Zastępca Dyrektora KSAP).

źródło: http://www.ksap.gov.pl/ksap/

26 października w godzinach od 9.00-15.00 w gmachu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie odbędzie się nietypowa impreza - dzień otwarty służby cywilnej. W ramach spotkania przewidziano możliwość uzyskania bezpośrednich informacji od pracowników Departamentu Służby Cywilnej, Departamentu Prawnego, Biura Ochrony KPRM oraz przedstawicieli Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej na konkretne tematy na poszczególnych stanowiskach tematycznych. Będzie możliwe również zapoznanie się z materiałami filmowymi w zakresie praktycznych aspektów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, a także z prezentacjami na temat funkcjonowania służby cywilnej.

Więcej szczegółów TUTAJ - a szczegółowy program TUTAJ

Warto dodać, że jest to pierwsza tego typu impreza - być może stanie się tradycją.

portal_niezaleny5 października pisaliśmy o tym, że dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej Jacek Czaputowicz złożył rezygnację z pełnionej funkcji. Jak dotąd nie ma jeszcze oficjalnej informacji o przyjęciu dymisji przez Prezesa Rady Ministrów. Wśród powodów rezygnacji z zajmowanego stanowiska podawano m.in. zmniejszenie w planie finansowym środków na funkcjonowanie Szkoły w przyszłym roku, a także brak zgody KPRM na powrót do przeprowadzania dwóch naborów słuchaczy rocznie. Szczególnie zainteresował mnie ten drugi powód.

portal_niezalenyDrodzy użytkownicy,

Informujemy, iż z uwagi na ustawienia zabezpieczeń serwerów pocztowych Ministerstwa Finansów,

nie jesteśmy w stanie dostarczać Biuletynów Informacyjnych i Newsletterów użytkownikom, którzy przy rejestracji podali adres z domeną mofnet.gov.pl

.

logoNIKNa stronie Izby możecie się zapoznać z tezami wiceprezesa Misiąga nt. polskich urzędników. Izba zauważyła, iż wypowiedzi pana Misiąga były co najmniej kontrowersyjne, albowiem cyt. "Pierwsza część rozmowy z Wojciechem Misiągiem

wywołała gorące komentarze wśród samych urzędników

. Większość wskazywała na dyskomfort pracy w oparciu o niejasne i niespójne prawo. Część uznała za kontrowersyjne stwierdzenie, że w tych warunkach urzędnik musi podejmować od czasu do czasu ryzyko. Pojawiły się pytania o odpowiedzialność finansową w przypadku pomyłki i stosunek kontrolerów NIK do przekraczania przez urzędników przepisów, nawet jeśli to przekroczenie wymuszone było konstrukcją prawa i dobrem obywateli."

my_brain_hurtsUrzędnik - człowiek drugiej kategorii



Po ostatnich artykułach autorstwa ekspertów DGP ds. administracji, w osobach pani Bąk i pana Radwana, a także wywiadzie jakiego udzielił wiceprezes NIK pan Misiąg, (zwani dalej autorami) zastanawiam się, jaki jest ich wymarzony obraz człowieka zatrudnionego w administracji, ot choćby w KSC.

sluzba_cywilna_logo

DSC opublikowało na swej stronie komunikat nt. zmian w bazie ocen w służbie cywilnej. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółami.

W ramach centralnych szkoleń na 2012 zaplanowany został tzw. blended learning (po naszemu: nauka mieszana) z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Po przejściu szkolenia w systemie e-learning kursanci, którzy na końcowym teście osiągnęli wynik co najmniej 60% (rozumiem, że stąd była mowa o tym, że pierwszeństwo mają ci co zdadzą najlepiej, że był też jakiś limit w osobach?) dostali (bądź dostaną) zaproszenia na zajęcia tradycyjnie (właśnie trwa seria takich szkoleń). Miałam okazję wczoraj uczestniczyć w zajęciach, których tematem było motywowanie. Podobało mi się i zaraz rozwinę dlaczego, chociaż jeśli chodzi o sam e-learning i informację o zakwalifikowaniu się to jednak parę uwag mam.

Joomla templates by a4joomla