Aktualności

taking_notes31 stycznia upływa termin składania ankiet przez Dyrektorów Generalnych Szefowi s.c. dla celów monitorowania wprowadzonych w roku 2011 wytycznych dla urzędów administracji rządowej w sprawie wzmocnienia potencjału analityczego służby cywilnej poprzez wykorzystanie potencjału środowisk naukowych i eksperckich. Same wytyczne, poradnik dla administracji publicznej, tegoroczne pismo Szefa s.c. oraz ankietę można znaleźć TUTAJ. O ile się doczytałam, adresaci otrzymali ją również elektronicznie.

Lektura wytycznych czy poradnika wskazuje, że większości z nas niby to nie dotyczy, ale...

Często robimy to odruchowo, bez jakiegokolwiek zastanowienia. Telefon komórkowy pika dając znać, że czas na doładowanie baterii, rozglądamy się i...

…Sala gminnego ośrodka kultury. Odbywa się posiedzenie rady gminy. Na sali jest publiczność, a między widzami mężczyzna, który rejestruje przebieg sesji na magnetofonie. W pewnym momencie w urządzeniu wyczerpuje się akumulator, więc mężczyzna wstaje i podłącza ładowarkę do gniazdka elektrycznego w ścianie.

– Co pan robi? – pyta go przewodniczący rady.

I za chwilę sam sobie i zdumionemu mężczyźnie odpowiada: pan kradnie prąd!...

Siódme: nie kradnij. Również prądu z urzędu - Michał Cyrankiewicz Rzeczpospolita

...

 

analityk.3Jak można się było spodziewać, bo było to nieuniknione - wrócił czas wartościowania. Może pominę milczeniem osobiste doświadczenia, bo kiedyś sobie coś obiecałam (aczkolwiek nie wiem, ile jestem w stanie wytrzymać); ale kilka myśli na temat wartościowania rzucić muszę.

Po pierwsze, moim zdaniem żeby to miało jakiś sens kiedy wycenia się elementy niezbędne do pracy jakiejś organizacji trzeba je znać.

Po drugie, dobrze je  "wycenić".

portal_niezaleny

Zapraszamy do zapoznania z wystąpieniami pokontrolnymi, dotyczącymi kontroli przeprowadzonych przez KPRM w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych w służbie cywilnej.

portal_niezaleny

W końcu listopada ub.r. poruszyliśmy kwestię niesamowitej wręcz w skali kraju innowacji (modne słowo) ministra Parafianowicza, w przedmiocie ogłoszenia konkursu na Absurd roku w pracach urzędu. Jako że obok tak cennych inicjatyw nie można przejść obojętnie, postanowiliśmy powrócić do tematu...

my_smieciarze

Na stronach Dziennika Gazety Prawnej ukazał się artykuł dotyczący oddawania niewykorzystanego funduszu płac przez urzędy do budżetu. Tym razem Pan Redaktor Radwan poniekąd wstawia się za szeregowymi przacownikami urzędów, co mnie osobiście cieszy, niemniej po wielu doświadczeniach nie wiem, czy wierzyć czy nie. Bo gdyby to była prawda (a nie wykluczam że jednak jest), to coś tu nie gra.

Czy naprawdę w tych urzędach nie ma ludzi którzy zasłużyli na dodatkową gratyfikację? Nie wierzę. Sporo to mówi o znajomości tajników zarządzania przez szefów podejmujących takie decyzje, ale to temat rzeka. A potem panuje zdziwienie, że w zespołach brak motywacji... Oszczędności wszak są głównie wynikiem choroby jakiegoś pracownika albo powstały w wyniku wakatu (ze względu na nieformalny, ale istniejący) zakaz zatrudniania. W tym drugim przypadku z jednej strony szefowie urzędów ubolewają nad wymuszonym cięciem etatów (bo przecież to jest cięcie, nawet jeśli pracownik odchodzi dobrowolnie luka po nim nie zostanie uzupełniona) przy ciągłym wzroście liczby zadań do wykonania i tym samym obiążenia pracą; z drugiej natomiast jeśli faktycznie oddają oszczędości z funduszu płac przekazują dość czytelny komunikat: wcale nie potrzebowaliśmy tych etatów, bo ci którzy odeszli to właściwie nic nie robili.

Projekt ustawy wrócił z Senatu. Prawdopodobnie poprawki zgłoszone przez izbę wyższą wejdą pod obrady sejmu na najbliższym posiedzeniu 23-25 stycznia 2013 r. Z członków Korpusu służby Cywilnej kciuki powinni w tych dniach trzymać mocno zaciśnięte pracownicy Urzędu Patentowego.

Senatorzy sypnęli groszem by podreperować im troszkę "worek" z pulą wynagrodzeń.

Zaproponowana przez senatorów poprawka nr 2 ma na celu doprowadzenie wynagrodzeń pracowników Urzędu Patentowego, nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, do wysokości minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 2013 r. W zakresie pozostałych grup pracowników wzrost środków na wynagrodzenia ma na celu zagwarantowanie specjalistycznej kadry eksperckiej o wyksztalceniu technicznym i prawniczym, która ma decydujący wpływ na realizację dodatkowych zadań Urzędu będących konsekwencją związania Polski umowami międzynarodowymi oraz prawem europejskim (dla członków korpusu służby cywilnej przypada zwiększenie wynagrodzeń o 400tys. zł).

Uchwała Senatu z 8 stycznia 2013r.

 

 

Ponieważ mam okazję mieszkać i pracować w nietypowym nieco województwie (w którym miasta wojewódzkie teoretycznie są - wskutek ambicji lokalnych polityków - dwa; a i tak każdy uważa, że jest jedno i tylko jedno jest to właściwe), po lekturze założeń do projektu ustawy o której pisał Elsi, a w szczególności fragmentów dotyczących delegatur próbuję poukładać sobie jak te zmiany miałby przebiegać. Poniższa tabelka przedstawia "rozkład sił" (czytaj: ile komu udało się wyrwać dla swojego miasta).

Jak to teraz rozplątać?

Pomijam już fakt, że na stronie MAC jest do pobrania plik z adresami poszczególnych instytucji, gdzie np. czytamy:

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Gorzowie Wlkp. 65-034 Zielona Góra Westerplatte 11.

portal_niezalenyMAC pod dowództwem ministra Boniego przymierza się do ustawy na mocy której pracę straci ok.1.500 osób zatrudnionych dziś w terenowych inspekcjach należących do struktur administracji rządowej (m.in.nadzór budowlany, ochrona środowiska, inspekcja handlowa, weterynaryjna, kuratoria oświaty).

portal_niezalenyDla osób przystępujących do postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej w 2013r. z pewnością pomocne będą

pytania z ubiegłorocznego testu wiedzy

wraz z prawidłowymi odpowiedziami. Poniżej publikujemy linki do obu zestawów:

my_smieciarze

Pisaliśmy niedawno o konkursie European Prize a tu właśnie na stronie DSC czytam o kolejnym - EPSA. Można też o nim poczytać tutaj. Oba dotyczą innowacji i celem ich jest nagradzanie urzędów które działają skuteczniej i efektywniej niż inne. Cel - nie powiem, ciekawy - tylko akurat patrząc na własne podwórko dość sceptyczna jestem.

Nie da się ukryć, że ogromny wpływ na efektywność, skuteczość czy innowacyjność ma informatyzacja. Przy czym informatyzacja rozumiana nie w taki sposób, że na biurku stoi komputer, ale że wymagane dane dostępne są szybko, we właściwym czasie, właściwej osobie i są pełne. A to oznacza, że już na etapie projektowania systemu informatycznego wszelkie związane z jego obsługą zbędne czynności powinny być ograniczone do minimum. Oznacza to również, że tzw. użytkownik końcowy powinien dysponować odpowiednim sprzętem i oprogramowaniem. Wszyscy pracujący w MF wiedzą doskonale, że pakiet np. MS Office to rzadkość, a Open Office przy tym, co musimy robić zdecydowanie nie wystarcza.

sluzba_cywilna_logoW BIP KPRM zostały opublikowane:

wzór zgłoszenia do postępowania kwalifikacyjnego

dla pracowników służby cywilnej ubiegających się o mianowanie w służbie cywilnej w roku 2013 oraz

wzór wniosku o mianowanie w służbie cywilnej absolwenta KSAP

w roku 2013.

Dziś dostaliśmy drugi odcinek spostrzeżeń słuchacza XXIV Promocji Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i niezwłocznie dzielimy się z Wami relacją Januarego Brunoffa:

Pierwsze cztery miesiące za nami. Z nowym rokiem czekają nas nowe coraz trudniejsze zadania. W drugiej odsłonie „z życia w KSAP” postaram się podsumować nasze dotychczasowe dokonania.

Przez pierwsze miesiące naliczyłem 13 różnego rodzaju egzaminów i zaliczeń z całego spektrum przedmiotów m.in. prawa administracyjnego i procedury administracyjnej, przez rządowy proces prawodawczy, finanse publiczne, służbę cywilną, na mikroekonomii skończywszy, nie mówiąc o mniejszych egzaminach językowych w poszczególnych grupach. Pisaliśmy kilka prac zaliczeniowych, przygotowywaliśmy wystąpienia i prezentacje z przedmiotów specjalizacyjnych, a także uczestniczyliśmy w 11 różnych spotkaniach eksperckich, konferencjach czy spotkaniach z praktykami administracji.

portal_niezalenyKolega Wjawor przywołał ostatnio odpowiedź ministra A. Jassera na interpelację poselską dotyczącą ograniczenia limitu mianowań w służbie cywilnej do 200 osób rocznie. Poziom odpowiedzi był wyjątkowych lotów, stanowił wybitne wręcz arcydzieło sztuki w swym rodzaju. Ciekawe czy jej treść była uzgodniona z szefem służby cywilnej ?

portal_niezaleny Od czasu do czasu na naszym forum pojawiają się pytania dotyczące

prawa do wglądu w materiały związane z naborem na wolne stanowiska w służbie cywilnej

. Na pytanie które informacje związane z naborem stanowią, (a które nie są) informacją publiczną podlęgającą udostępnieniu w trybie przewidzianym w ustawie, wypowiedział się jakiś czas temu WSA w Warszawie...

Joomla templates by a4joomla