Chciałbym serdecznie podziękować za ten głos w dyskusji na temat polityki informacyjnej Departamentu Służby Cywilnej KPRM. Proszę nie oceniać podziękowań jako kiepskiego chwytu socjotechniczne

go – naprawdę cieszę się, że członkowie korpusu zabierają krytyczny głos w tej sprawie.

Prowadzenie polityki medialnej przez Departament Służby Cywilnej nie należy do zadań łatwych i oczywistych, dlatego każdy głos w dyskusji na ten temat traktujemy bardzo poważnie. Wszystkie krytyczne uwagi są tu na miarę złota. Tym bardziej, że w przeciwieństwie do byłego Urzędu Służby Cywilnej Departament Służby Cywilnej KPRM jest częścią większej całości – w takiej sytuacji prowadzenie polityki informacyjnej jest prawdziwym wyzwaniem. Cieszę się również, że autor rozumie, iż polityka informacyjna służby cywilnej to jedno z tych działań, które zamierzone efekty może przynieść jedynie w dłuższym okresie. Przy tak niskiej społecznej rozpoznawalnośc

i terminu „służba cywilna” potrzeba lat konsekwentnej i rzetelnej polityki zanim dostrzeżemy efekty naszej pracy.

Zgadzam się z Autorem, że „wytępić stereotyp ukształtowany przez lata jest dużo trudniej niż go stworzyć”. To prawda – ostatnimi laty (dowodzą tego badania opinii publicznej – zachęcamy do zapoznania się z wynikami i raportami - dsc.kprm.gov.pl/.../...) stereotypy dotyczące urzędników zamiast kruszyć się rosły w siłę. Badania dowodzą, że odpowiedzialnoś

ć za taki stan rzeczy ponosi głównie tabloidyzacja polskich mass mediów. Niestety walka z brukowcami to walka z wiatrakami, dlatego w relacjach z prasą koncentrujemy się na głównie na dziennikach opiniotwórczych

. Dowodem naszej aktywności w tym zakresie jest trwający właśnie „Tydzień ze służbą cywilną” na łamach Dziennika Gazety Prawnej. Niejako rozgrzewką przed tym wydarzeniem była piątkowa debata na temat służby cywilnej, która odbyła się siedzibie Gazety Prawnej. Szef Służby Cywilnej, Sławomir Brodziński wziął aktywny udział w tym spotkaniu – w relacji z tej debaty SSC odniesie się do wielu kwestii, które są przedmiotem artykułów prasowych. W ramach „Tygodnia z sc” w DGP ukazują się artykuły dotyczące funkcjonowania służby cywilnej przygotowane przez ekspertów
z Departamentu Służby Cywilnej – zachęcam do śledzenia tej inicjatywy.

„Tydzień służby cywilnej” w DGP to nie jedyne przedsięwzięcie

, jakie podjęliśmy aby ożywić politykę informacyjną DSC. W realizacji polityki informacyjnej działamy planowo – zgodnie z zaakceptowanym przez SSC kierunkiem. Szef Służby Cywilnej częściej niż kiedyś spotyka się z dziennikarzami. Organizujemy ciekawe wydarzenia (konferencja na temat wizerunku służby cywilnej dsc.kprm.gov.pl/.../... , konferencja podsumowujące projekt POKL - dsc.kprm.gov.pl/.../... , konferencja na temat zatrudniania osób niepełnosprawny

ch w służbie cywilnej - dsc.kprm.gov.pl/.../...) na które zapraszamy przedstawicieli mediów. Przynosi to już efekty – większą ilość rzeczowych artykułów o służbie cywilnej. Oczywiście, jak mówi się w środowisku redaktorów – „bad news is good news”- niełatwo zachęcić dziennikarzy do pisania o udanych inicjatywach – informacja pozytywna jest, niestety, mniej atrakcyjna od negatywnej. Niemniej dokładamy wszelkich starań, aby o służbie cywilnej informowano w sposób rzetelny i zgodny z prawdą. Jeżeli chodzi o przedsięwzięcia długofalowe w zakresie rozpoznawalnośc

i korpusu służby cywilnej to nacisk położony zostanie na relacje ze środowiskiem nauczycieli wiedzy o społeczeństwie – w naszym przekonaniu warto kształcić o służbie cywilnej od podstaw.

Ponadto, cały czas rozwijamy Przegląd Służby Cywilnej. We wrześnio br. ukazało się już 3 wydanie specjalne „Przeglądu” (dsc.kprm.gov.pl/przeglad) podsumowujące realizację projektów systemowych. Poprzednie numery specjalne dotyczyły etyki w służbie cywilnej oraz standardów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Zależy nam na tym, aby skutecznie informować członków korpusu, o tym, co dzieje się w służbie cywilnej – „Przegląd Służby Cywilnej” pełni bardzo istotną rolę w wewnętrznym wymiarze polityki informacyjnej DSC. Ale to nie jedyna funkcja „Przeglądu” - dzięki „PSC” skupiamy coraz większe środowisko ekspertów, którzy w naturalny sposób są opiniotwórczy w sprawach służby cywilnej.

Jeśli chodzi o monitoring i reakcje na „radosną twórczość dziennikarską” – pragnę zauważyć, że czas reakcji na nierzetelne artykuły znacznie się poprawił. Warto jednak pamiętać, że Szef Służby Cywilnej odpowiada tylko i wyłącznie za korpus służby cywilnej – nie może reagować na nierzetelne teksty dotyczące np. administracji samorządowej.

Jeszcze raz dziękuję za rozpoczęcie dyskusji na temat polityki informacyjnej na Niezależnym Portalu. Zachęcam również do kontaktu mailowego – prosimy o konstruktywne pomysły na działania informacyjne. Mój mail służbowy to Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..pl

pozdrawiam,
Łukasz Wielocha
Departament Służby Cywilnej, KPRM


(wjawor - myślę, iż głos ten umieszczony jako komentarz do artykułu Polityka medialna Departamentu Służby Cywilnej zasługuje na umieszczenie go również jako odrębnego artykułu)


Joomla templates by a4joomla