Aktualności
- Szczegóły
- Agatokles
recenzja (namówionego podstępnie) @Agatoklesa
Poradników w zakresie zarządzania i samorozwoju jest na rynku masa. Niewiele z nich jednak odnosi się wprost do pracy w sferze budżetowej. Ostatnio w Polsce (i nie tylko - bo równolegle wydano wersje na rynki zagraniczne) tę lukę wypełnia „Administrategia” Macieja i Izabeli Kisilowskich. Książka nosi podtytuł „Jak osiągnąć sukces osobisty zarządzając w administracji publicznej”. Jest zachwalana między innymi przez Roberta Firmhofera, Dyrektora Naczelnego Centrum Nauki Kopernik (autor przedmowy), czy prezydenta Słupska, Roberta Biedronia. Książka ma wyraźne i proste przesłanie wskazywane już w pierwszych słowach:
„Twoja kariera, Twój urząd i Twoje państwo potrzebują strategii. Przed ambitnymi, aktywnymi menadżerami sektora publicznego, do których przede wszystkim adresowana jest ta książka, to stwierdzenie z pewnością „nie odkrywa Ameryki”. Strategia - prosta idea świadomego ustalania celów i priorytetów oraz efektywnego wykorzystywania posiadanych zasobów do realizacji tych celów - jawi się jako logiczna przeciwwaga dla dryfowania, marazmu i wszechobecnego średniactwa. Konieczność strategii wydaje się nieuchronna na każdym z trzech wymienionych obszarów sektora publicznego.”
- Szczegóły
- aga764
coś dla szefów i kadrowców
Wydawnictwo Beck w swojej publikacji pt. "Służba cywilna. Stosunek pracy. Zarządzanie zasobami ludzkimi" oferuje pełen przekrój wyjaśnień, informacji, przykładów i wzorów dokumentów, które są niezbędne lub przydatne w realizacji przepisów regulujących działanie służby cywilnej. Począwszy od naboru, poprzez zatrudnienie, ocenę, wartościowanie, wynagradzanie, rozwój zawodowy i wszystkie pozostałe elementy, co nawiązuje również oczywiście do standardów ZZL. Zresztą, sami spójrzcie na spis treści. Jak czytamy na stronie wydawnictwa:
Praktyczny poradnik, dzięki któremu osoby pracujące w kadrach lub departamencie prawnym w urzędach służby cywilnej zgodnie z prawem wypełnią wszystkie obowiązki wynikające z procesu zatrudnienia członków korpusu służby cywilnej od nawiązania stosunku pracy do jego rozwiązania.
Więcej informacji znajdziecie TUTAJ. Dla instytucji zainteresowanych publikacją będę miała dwa egzemplarze gratis. Wszystko co trzeba zrobić to wysłać maila ze zgłoszeniem zawierającym nazwę i adres instytucji na adres portalu. Wysyłka na mój koszt i kto pierwszy ten lepszy. Gdyby zdarzyło się, że trafią się dwa zgłoszenia dokładnie o tej samej godzinie, decyduje wielkość urzędu. Ponieważ jestem przekorna, przewagę będzie miała ta mniejsza - mniejsze mają niższe budżety. Acha - i mile widziana propozycja zwrotu, który mógłby zastąpić te koszmarne "zasoby ludzkie"...
- Szczegóły
- aga764
Rozmowa z Szefem Służby Cywilnej, Dobrosławem Dowiatem-Urbańskim, 22.11.2016r.
RED: Czy i na jaką pomoc mogą liczyć członkowie ksc przy wdrażaniu reformy KAS (miejsce zatrudnienia, potencjalna likwidacja małych jednostek, zmiana warunków zatrudnienia, w tym płac?
SSC: Projekt ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej to projekt poselski, a więc nie był przedkładany rządowi i nie uczestniczyłem w jego konsultowaniu. Ten projekt jest wciąż procedowany – został uchwalony przez Sejm, a później trafił do Senatu, który zgłosił poprawki, w związku z czym sprawa trafiła ponownie do Sejmu. Za wdrożenie ustawy będzie odpowiedzialne Ministerstwo Finansów. Jako Szef Służby Cywilnej będę przyglądał się wdrażaniu reformy KAS i miał na uwadze pracownicze, ludzkie aspekty tej reformy. Zawsze też służę – wraz z obsługującym mnie Departamentem Służby Cywilnej – wsparciem przy wyjaśnieniu kwestii dotyczących statusu pracowniczego członków korpusu służby cywilnej. Wobec urzędników służby cywilnej zastosowanie znajdą natomiast przepisy rozdziału 5 ustawy o służbie cywilnej, a zatem ich stosunki pracy nie wygasną (art. 172 ust. 5 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej). Jednak każdy kto będzie czuł się pokrzywdzony lub niesprawiedliwie potraktowany w związku z wprowadzeniem nowych przepisów może zwrócić się do mnie z prośbą o wsparcie – postaram się pomóc, wyjaśnić czy zaproponować inne rozwiązania.
- Szczegóły
- Szary Skarbowiec
sprawdzamy
Temat rzekomo zbyt wielkiej liczby urzędników wraca w III RP jak bumerang. Ile tu mitów? Jakie są fakty? Od lat jesteśmy karmieni mitem o zbyt wielkim państwie. Wydatki państwowe są podobno zbyt duże. A przedsiębiorczość dusi wredna administracja. Jakiś czas temu wicepremier Morawiecki zapowiedział zwalnianie urzędników.
"Będziemy odchudzać administrację publiczną, by zmniejszyć koszty jej funkcjonowania, a także wprowadzać nowoczesne mechanizmy zarządzania - powiedział w czwartek wicepremier Mateusz Morawiecki. Według niego będzie można zaoszczędzić "setki milionów złotych".[1]
- Szczegóły
- aga764
Konstytucja dla biznesu
Tymczasem do tej pory wielu urzędników traktowało przedsiębiorców, jak badylarzy, jak coś złego, no bo jeszcze gdzieś w tyle głowy mieli szkolenia z czasów PRL, gdzie ten przedsiębiorca był złem koniecznym. I to się gdzieś przenosiło z urzędnika na urzędnika, mówi prezes Fakro.
- Szczegóły
- aga764
i KAS od 01.03.2017
Quid sit futurum cras, fuge quaerere*
- Szczegóły
- aga764
...przy śniadaniu
Zapraszamy na cykl bezpłatnych śniadań podatkowych, na których zaprezentowane zostaną najważniejsze zagadnienia związane z powstaniem nowej administracji podatkowej i celnej w postaci Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Adresatami spotkań są prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni księgowi średnich i dużych przedsiębiorstw. Ilość miejsc ograniczona.
- Szczegóły
- aga764
życzenia
- Szczegóły
- aga764
i Święto Służby Cywilnej
- Szczegóły
- aga764
kocha, nie kocha...
- Szczegóły
- Szary Skarbowiec
będzie nowa ustawa
Kilkaset tysięcy urzędników czekają wielkie zmiany. Nowe przepisy mają sprawić, że zmiany personalne będzie można przeprowadzić bez konkursów we wszystkich urzędach i samorządach. Dzisiejsza Gazeta Prawna szeroko opisuje zmiany jakie mają dotknąć administrację.
„Do końca grudnia rząd zamierza przygotować projekt ustawy o służbie publicznej. Dokument ma ujednolicić zasady zatrudniania i wynagradzania.
Z naszych informacji wynika, że ma zawierać propozycje, by wszystkie stanowiska kierownicze w całej administracji państwowej były obsadzane w trybie powołania i odwołania. Taki system działa już od początku roku w służbie cywilnej, gdzie zlikwidowano konkursy. Teraz przyszła kolej m. in. na samorządy, a także inne urzędy, które bezpośrednio nie podlegają rządowi.”[1]
- Szczegóły
- aga764
zapis audycji z końca października
- Szczegóły
- aga764
...nie "iżajmy!"
Przedstawiam Wam doktora Tomasza Piekota, który niczym rycerz w śpiącym królestwie walczy z rozrastającymi się wciąż ciernistymi krzewami. W tym przypadku – krzewami niezrozumiałego języka.
RED: Jak Pan myśli, z czego to wynika, że urzędnicy piszą tak jak piszą?
Dr Tomasz Piekot: Na jakość polskiego stylu urzędowego wpływa wiele czynników. Spróbuję omówić najważniejsze:
1) EFEKT COPYPASTY
Teksty urzędowe to tzw. teksty zależne – zależne od tekstów prawniczych i prawnych. Zwłaszcza język prawniczy jest bardzo trudny, rozwlekły i podniosły. Urzędnicy boją się parafrazy, streszczania czy tłumaczenia własnymi słowami i wolą trudne zapisy kopiować. Często robią to, nie sygnalizując cytowania. Niestety, teksty takie są niespójne stylistycznie i miejscami – bardzo trudne. A dla niewtajemniczonych czytelników problemem może być nawet ustalenie końca tytułu rozporządzenia czy ustawy, jeśli autor umieści go w środku zdania i nie oznaczy cudzysłowem czy kursywą.
- Szczegóły
- aga764
informacji sektora publicznego
Warszawa, 14 grudnia 2016 r.
Udział w szkoleniu ma pomóc swobodnie wyodrębniać informację sektora publicznego podlegającą ponownemu wykorzystywaniu, ułatwić zastosowanie właściwego trybu udostępnienia informacji sektora publicznego i odróżnienie go od dostępu do informacji publicznej, określenie warunków ponownego wykorzystywania, dokonania oceny, co do możliwości żądania opłaty. Wiedza zdobyta podczas szkolenia ma usprawnić realizację zasady udostępniania informacji sektora publicznego do ponownego wykorzystywania, zapobiegać bezczynności, a także rozwiązać problemy proceduralne dotyczące udostępnienia informacji w celu ponownego wykorzystywania. Uczestnik dowie się kiedy można odmówić zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, jakie warunki ponownego wykorzystywania można określić, kiedy wydaje się decyzję administracyjną, a w jakich sytuacjach do wnioskodawcy kieruje się ofertę.
W programie warsztatów:
- Szczegóły
- aga764
Jak skutecznie wdrożyć EZD w urzędzie
Warszawa, 8 grudnia 2016 r.
Seminarium prowadzić będą członkowie zespołu roboczego, przygotowującego projekt rozporządzenia w części dotyczącej elektronicznej instrukcji kancelaryjnej, obecnie kierujący zespołem w PUW, zajmujący się rozwojem i wdrażaniem jednolitego systemu EZD PUW w administracji rządowej i samorządowej RP. Praktycy elektronicznego zarządzania dokumentacją w urzędach i wdrażania rozwiązań teleinformatycznych w obszarze e-administracji.
W programie warsztatów: