Aktualności

Dostęp do informacji publicznej i odmowa udostępnienia

Profile

Warszawa, 1 grudnia 2016 r.

Udział w szkoleniu ma pomóc swobodnie wyodrębniać informację publiczną, ułatwić zastosowanie właściwego trybu i formy dostępu oraz dokonanie oceny, co do możliwości żądania opłaty, pomóc usprawnić realizację dostępu do informacji publicznej i zapobiegać bezczynności, a także rozwiązać problemy proceduralne dotyczące udostępnienia informacji, odmowy jej udostępnienia, czy umorzenia postępowania. Uczestnik dowie się kiedy można odmówić udostępnienia informacji publicznej, kiedy wydaje się decyzję administracyjną, a w jakich sytuacjach wystarczy zwykłe pismo.

W programie warsztatów:

 

pod patronatem medialnym portalu

Miło mi poinformować, że objęliśmy patronat medialny nad trzema wydarzeniami organizowanymi niebawem przez Centrum Promocji Informatyki. W trzech kolejnych artykułach znajdziecie szczegóły i terminy tych wydarzeń. Jeśli ktoś jest zainteresowany, rejestracja się za pomocą umieszczonych w artykule linkach uprawnia do 10% rabatu.

jak uwolnić potencjał administracji?

Profile

Skąd wieje wiatr zmian? Czy zmienią się nasze wynagrodzenia?  Szukając odpowiedzi o przyszłość tym razem nie musimy zaglądać w szklaną kulę.  Warto wsłuchać się w głosy zaprezentowane na konferencji w Kancelarii Premiera. Konferencja została podzielona na kilka części. W pierwszej sesji plenarnej zaprezentowano problemy administracji publicznej, przedstawiono diagnozę. W drugiej części  przeprowadzono trzy panele dyskusyjne by ostatecznie dokonać ich podsumowania na  sesji końcowej. Panele dyskusyjne trwały w tym samym czasie, dlatego też poświęciłem uwagę tylko dwóm, dotyczącym rekrutacji i mobilności w administracji oraz etyce. Panel na temat wyższych stanowisk dotyczy tylko wąskiej grupy urzędników dlatego zdecydowałem się zrezygnować z uczestnictwa w nim.

 

 

więc chyba czas na przegląd prasy

ProfileDzisiaj w KPRM miała miejsce konferencja: Służba publiczna dla Polski - jak uwolnić potencjał dla administracji? Dzisiaj możecie o niej poczytać na stronie DSC, a niebawem będzie nieco więcej szczegółów z relacji naszego Specjalnego Wysłannika. W wolnej chwili któregoś wieczoru wrzucę też parę pomysłów na uwolnienie potencjału. Pierwszy: zebrać wszelkie papiery na kupę i użyć miotacza ognia. A potem zacząć od nowa. Kolejne będą sukcesywnie. A skoro mowa o miotaczu ognia: na stronie PulsHR znalazłam artykuł pod intrygującym tytułem: "Petenci atakują, a ochrona urzędników kuleje". Artykuł porusza kwestie stawek pracowników ochrony (mam wrażenie, że to jest główny wątek) - trzeba przyznać, że ten problem jest coraz bardziej widoczny, nie tylko w przypadku ochrony w urzędach - niemniej warto też ten artykuł przeczytać zwracając szczególną uwagę na to co jest na drugim planie (lub między wierszami, jak kto woli). Rozbawiło mnie to zdanie:

...wojna psychologiczna...

ProfileSzukając inspiracji do artykułów biegam sobie po necie i zaglądam to tu, to tam. Na przykład na stronę związkową celników i stronę związkową skarbowców. Czytam jednych i czytam drugich - i coraz bardziej mi smutno. Z biegiem czasu, odkąd zaczęły się ruchy przy KAS na jednym i na drugim portalu pojawiły się zupełnie niepotrzebne teksty. Mało mamy problemów, żeby jeszcze kopać się nawzajem? Pomoże to w czymś komuś? Zmieni to coś? No chyba że na gorsze. Nie dajcie się podpuszczać. Dla ochłonięcia polecam lekturę tym razem czegoś lżejszego - jest taki komiks z serii z Asteriksem pt. "Niezgoda". Jest tam kilka kwestii poświęconych wojnie psychologicznej. Może warto nad tym się pochylić... I pozdrawiam obie strony przy okazji.

o przeroście zatrudnienia

ProfileWczorajszy artykuł w DGP red. Radwana zapowiada znów cięcia w administracji. Tym razem Pan Redaktor powołuje się na min. Morawieckiego. Cytat z artykułu:
Beata Kempa, szefowa kancelarii premiera, rozpoczyna pracę nad rozwiązaniami dotyczącymi utworzenia centrum usług wspólnych dla administracji rządowej. Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego występuje w niej przerost zatrudnienia, a dzięki temu rozwiązaniu mają się m.in. zmniejszyć koszty jej utrzymania.
Jeden z komentarzy pod tym artykułem wyraża w bardzo dużym skrócie w zasadzie wszystko co napisałam na ten temat od początku istnienia portalu, czyli w ciągu ostatnich pięciu lat. Pozwólcie, że zacytuję:

Program Zintegrowanej Cyfryzacji Państwa

ProfileNa stronie Ministerstwa Cyfryzacji opublikowano ciekawe dokumenty do konsultacji społecznych (termin przesyłania uwag do 25 lipca). Pierwszy dokument to Program Zintegrowanej Cyfryzacji Państwa, drugi - Strategia Informatyzacji Państwa. Do obu możecie dostać się STĄD. Z racji wykonywanego zawodu temat mnie zainteresował i właśnie oddaję się lekturze. Przyznam, że diagnoza stanu informatyzacji jest zgodna z moimi obserwacjami - nie tylko od strony urzędniczej ale i tej obywatelskiej. Jako obywatel np. nie mogę się doczekać odpowiedzi na wysłane przeze mnie pisma przez system e-puap. W jednym przypadku minął już rok, w drugim lada dzień będzie 7 miesięcy... Jako osoba zatrudniona w administracji natomiast pozwolę sobie na kilka uwag do stwierdzeń, które padły w treści programu. Np. to:

zmieniającej KPA

ProfileWłaśnie pojawił się projekt zmian w kodeksie postępowania administracyjnego. Co się zmienia? M. in, pojawia się mediacja, umowa administracyjna, milcząca zgoda organu, postępowanie uproszczone. Sam tekst projektu znajdziecie TUTAJ. Uzasadnienie TU, a OSR - TUTAJ. Przy tym, wszystkim najbardziej rzuciły mi się w oczy zmiany w artykule 37:

§ 5 Właściwy organ rozpatrujący wydaje postanowienie, w którym:

1)      Wskazuje, czy organ rozpatrujący sprawę dopuścił się bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania stwierdzając jednocześnie, czy miało ono miejsce z rażącym naruszeniem prawa

2)      W przypadku stwierdzenia bezczynności lub przewlekłości – na podstawie okoliczności sprawy oraz wyjaśnień organu rozpatrującego sprawę – zobowiązuje ten organ do załatwienia sprawy, wyznaczając termin na jej załatwienie, jeżeli postępowanie jest niezakończone, oraz

3)      Zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych bezczynności lub przewlekłości, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających występowaniu bezczynności lub przewlekłości w przyszłości.

...do ogarnięcia

ProfilePrzez 3 dni odcięłam się od rwącego strumienia wiadomości, artykułów i doniesień, zwyczajnie nie biorąc ze sobą komputera i poprzestając tylko na sprawdzaniu poczty 3 razy dziennie. Nie czytałam prasy, unikałam TV i radia. Też macie czasem wrażenie, że Wam głowa chce eksplodować od nadmiaru informacji? Czasem trzeba i od tego wziąć urlop... Po powrocie jednak od razu siadłam do przeglądu rozmaitych wydarzeń i przegląd nadal trwa; póki co jednak pozwólcie, że odnotuję dwie rzeczy: przede wszystkim - zapowiedzi zaostrzenia kar za przestępstwa podatkowe. Już jakiś czas temu pisaliśmy o planach wzmocnienia/ wdrożenia współpracy Ministerstwa Finansów z Ministerstwem Sprawiedliwości w zakresie spraw związanych z wyłudzeniami VAT i unikaniem opodatkowania. Możecie o tym poczytać na stronach DGP, TUTAJ i TUTAJ.

W dużym skrócie, wg informacji zawartych w jednym z tych artykułów planowana jest zmiana przepisów (w artykule takie sformułowanie nie pada, ale jedyny logiczny wniosek jaki sie nasuwa to właśnie ten, bo niby jak zrobić to inaczej?) w taki sposób, aby możliwe było orzeczenie przez sąd:

kancelaria prawna o Panama Papers

ProfileWyciek danych, znany jako afera Panama Papers, narobił sporo zamieszania w Europie. Proponuję Wam lekturę artykułu, którego autorem jest jedna z kancelarii prawnych: spojrzenie na sprawę w sposób budzący nieciekawe uczucia. W każdym razie we mnie. W artykule nie ma ani słowa o tym, że te porejestrowane w rajach podatkowych firmy tak naprawdę to najczęściej mają tam tylko numer telefonu i ewentualnie jakiś bardzo zatłoczony adres. We własnym kraju natomiast pełnymi garściami właściciele owych firm korzystają z dóbr dostępnych dzięki podatkom płaconym przez innych. Jedyny cenzuralny komentarz jaki mi się nasuwa to zasłyszane gdzieś powiedzenie: jeśli ktoś ukradnie bogatemu poduszkę, bo nie ma na czym głowy położyć, to ok, trudno. Ale jeśli ktoś wyrwie tę poduszkę spod głowy biednego człowieka, żeby sobie pod tyłek podłożyć, to jest to zwykłe draństwo. Etyka? Jaka etyka? Ta sama jak ta, która przyczyniła się do katastrofy budowlanej w Bangladeszu? Jak klient ma pieniądze i dobrze płaci to nie tylko prawo, ale i etykę się dopasuje... I tak, ogólnie optymalizacja jest zgodna z prawem. Ale czy jest zgodna z zasadami współżycia społecznego? Sam sposób, w jaki artykuł jest napisany budzi we mnie, łagodnie mówiąc, obrzydzenie. I może już na tym skończę, bo znów mi się wyrwie za dużo... 
--------------------------------------------
BTW: Przez kilka następnych dni będziemy wlewać wiedzę analityczną do chłonnych głów w ośrodku szkoleniowym. Może być tak, że w tym czasie nic nowego na portalu się nie pojawi. Ale wrócę. Mam nadzieję...
 

...prasówka

ProfileNa stronie DGP znów artykuł o KAS - temat budzi zainetersowanie dziennikarzy najwyraźniej. Właściwie to w tym artykule nic nowego nie ma, ale nie mam dziś weny, a coś od czasu do czasu trzeba napisać, nie? Od jutra rusza JPK, czyli jednolity plik kontrolny. Również DGP publikuje artykuł na ten temat. Poza tym miło mi poinformować, że dzieciaki które realizowały projekt o służbie cywilnej (było o tym TU) w dniu wręczania świadectw dostały również w trakcie uroczystości kończącej rok szkolny list od Szefa s.c., a w m. in. nim zaproszenie do odwiedzenia KPRM i spotkania z Szefem s.c. i pracownikami DSC - w przyszłym roku szkolnym. No cóż, myślę, że pojadą :) 
 

...rozważania małego trybika

Profile

W kontekście pomysłu dotyczącego ujednolicenia regulacji, na podstawie których działa administracja publiczna w Polsce warto zastanowić się nad tym, co właściwie chcemy osiągnąć. Poza „efektem synergii i konwergencji” – to jest ostatnio dość często spotykane uzasadnienie zmian, aczkolwiek do mnie osobiście jakoś słabo przemawia. Może dlatego, że lubię konkrety. My – tj. osoby odpowiadające za administrację, osoby zatrudnione w administracji i osoby pozostałe – czyli ogólnie, całe społeczeństwo. Choć raz spójrzmy na problem z każdej strony i bez podziałów MY-ONI. Wszak wszystkim nam zależy na tym, aby państwo działało sprawnie. I już słyszę:

„nie da się wszystkich zadowolić”

Oczywiście, że nie. Niemniej postawmy sobie kilka pytań: z punktu widzenia obywatela, ogólnie rozumianej władzy i urzędników.

będzie jeden kodeks dla całej administracji?

ProfileJuż się spotykałam z opiniami, że to niedobrze, iż nasza administracja publiczna funkcjonuje na podstawie bardzo różnych przepisów. Mamy ustawę o służbie cywilnej, ustawę o pracownikach państwowych i ustawę o pracownikach samorządowych. Tygodnik Gazeta Prawna wypuścił dodatek "Samorząd i Administracja", w którym padają wypowiedzi właśnie na ten temat. Wprowadzenie macie TUTAJ, pozostałych wypowiedzi, niestety nie znalazłam w necie (prawdę mówiąc, nie bardzo miałam czas szukać). Jeśli nie znajdziecie owego dodatku, w przyszłym tygodniu napiszę o tym nieco więcej. A tak pokrótce (bo późno...) - kilkakrotnie wśród wypowiedzi rozmaitych osób pojawia się pytanie (to nie cytat, tylko esencja): czy wszyscy będą tego chcieli? Ogólnie mówiąc, status osób zatrudnionych w samej służbie cywilnej już jest różny (mamy pracowników s.c., urzędników s.c. i odrębnie osoby zajmujące wyższe stanowiska), jeszcze inny jest status samorządowców, a w ogóle całkiem inny - pracowników urzędów państwowych. Najwięcej zakazów (mówmy wprost: ograniczonych praw) występuje w służbie cywilnej właśnie, przy czym kilka razy autorzy wypowiedzi nawiązują do art. 153 Konstytucji:

Aplikacje Krytyczne sp. z o. o.

ProfileNiewiele komentarzy wywołała informacja MF o powołaniu informatycznej spółki celowej, której zadaniem ma być wyposażenie KAS w narzędzia do skuteczniejszej walki z oszustwami podatkowymi.

Co prawda MF uruchomił projekt CPV (czyli eCło + ePodatki + eVAT), który ma zająć się m.in. słynną bazą faktur VAT czy Jednolitym Plikiem Kontrolnym ale zamiar powołania spółki zewnętrznej ma być ponoć lepszym pomysłem. Czytałem argumenty … samodzielność spółki zewnętrznej pozwoli na ściągnięcie z rynku pracy (czytaj: warszawskiego) specjalistów w zakresie analityki, data mining itp. i zapewni sukces temu pomysłowi a budżetowi obfitość dochodów.

Szefem owej spółki o nazwie: Aplikacje Krytyczne sp. z o. o został Pan Piotr Kociński, wieloletni pracownik IBM w latach kiedy jego pracodawca zarabiał m.in. na eMeFie. O Panu Kocińskim można przeczytać także TU. Czyli jest to osoba o zdeklarowanych poglądach na to co się dzieje (ma dziać) w kraju a szczególnie w jego innowacyjno-gospodarczej sferze.

...w naszych realiach

ProfileRóżnice kulturowe na świecie nie są niczym dziwnym. I dobrze, że się od siebie różnimy, co to byłby za nieziemsko nudny świat, gdybyśmy wszyscy byli tacy sami i gdyby wszystko zunifikować (hm... ok, innym razem...)? Swego czasu padały zapowiedzi jakoby Polska miała stać się drugą Japonią. Nie wiem, konkretnie pod jakim względem - ale od czego wyobraźnia? 
Pewna młoda dama z Polski przez kilka miesięcy przebywała na stypendium w Kioto. Któregoś dnia udała się do banku, ale trafiła na moment gdy przebywało tam kilku klientów i musiała chwilę zaczekać. Gdy wreszcie przyszła jej kolej, pani z okienka numer 1 zaczęła ją głośno i kwieciście przepraszać za to czekanie. Kiedy skończyła, przeprosiny wykrzykiwane w kierunku owej młodej damy rozległy się z okienka nr 2. A potem kolejno 3, 4 i 5. Chwilę to potrwało. Szczęśliwie więcej okienek w oddziale nie było.
Zafascynowana tą historią nie mogę przestać o niej myśleć. Wciąż zastanawiam się, jak wyglądałby ów zwyczaj w naszych realiach? Jak sądzicie? Bo jakąś wizję mam, ale boję się napisać. Może kiedyś.
 
Btw: dostałam podwyżkę i nie mogę wyjść ze zdziwienia, bo nie spodziewałam się, że cokolwiek dostanę. Gdyby ktoś był ciekawy - ok. 90 pln brutto. Wczoraj wypłacona z wyrównaniem od stycznia. Piszę o tym, jako że staram się być obiektywna - skoro pisałam, że nie było, wypada napisać jeśli jest.
A u Was jak?