Aktualności

Zapraszamy do wypróbowania testowej ankiety tutaj

{jcomments on}

...czy posłowie zapoznają się też z naszym głosem?

Komisja Finansów Publicznych w dniu 8 października 2013 r. przyjęła harmonogram prac komisji sejmowych nad projektem ustawy budżetowej na rok 2014.

Jak wynika ze sprawozdania o przebiegu posiedzenia komisji, harmonogram był wcześniej przedmiotem pracy prezydium Komisji i został przez nie pozytywnie zaopiniowany . Harmonogram zakłada rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej w terminie do końca stycznia przyszłego roku (podane daty są terminami maksymalnymi, których nie można przekroczyć w toku całych prac parlamentarnych).

Tym razem na celowniku naszego ulubionego „dziennikarza” znalazł się Szef Służby Cywilnej...

...właściwie to nic dziwnego, gdyż Artur Radwan  w Dzienniku Gazeta Prawna od lat  specjalizuje się w „polowaniu na czarownice” grasujące w środowisku administracji publicznej i samorządowej, ze szczególnym upodobaniem służby cywilnej. No i po raz kolejny zdemaskował - Szef Służby Cywilnej nie świeci przykładem. Urzędnicy awansują i dorabiają bez jasnych zasad.

GOLEM, AWATAR, MIDAS, ZŁOTY CIELEC – czyli Roman Batko i jego spojrzenie na współczesną organizację publiczną w naszym kraju

Wjawor pisał już o tej publikacji tutaj i przyznam, że sięgnęłam po nią ze zwykłej ciekawości – jakie odczucia budzą wprowadzane od jakiegoś czasu zmiany w stylu zarządzania administracją publiczną - w osobie z zewnątrz. Obraz, który się wyłania z tej książki jest dość przygnębiający. I niestety, w wielu aspektach zgadzam się z Autorem. Pocieszające może być dla nas tylko to, że w przykładach podanych w książce urzędów zaliczanych do służby cywilnej nie jest wiele.

Czas pędzi nieubłaganie, już październik, a na stronach DSC kolejny numer Biuletynu Służby Cywilnej.

A w nim jak zwykle garść informacji o ostatnich wydarzeniach związanych ze służbą cywilną oraz trochę zapowiedzi, co nas w najbliższym czasie czeka. A wśród i jednych, i drugich co warto odnotować jest nasz portal...

Temat wraca co jakiś czas jak bumerang, a czy poprawia się komunikatywność pism urzędowych?

I my poruszaliśmy już tę problematykę kilka razy, między innymi tutaj i tam. W ostatnich dniach w Rzeczpospolitej ukazały się kolejne dwa ciekawe artykuły na ten temat. Przećwiczył nas trochę prof. Jerzy Bralczyk w udzielonym Rzepie wywiadzie "Petent, klient czy interesariusz". Jak zwykle padło kilka "złotych myśli", które warto byśmy pamiętali...

Zgodnie z zapowiedzią w niedawnym artykule...

...proponujemy Wam w tym roku kolejną akcję w sprawie naszych zamrożonych wynagrodzeń. TUTAJ macie przykładowe zgłoszenie zainteresowania pracami nad projektem ustawy budżetowej. Po wypełnieniu danymi osobowymi w miejscu kropek i ewentualnymi zmianami - jeśli ktoś ma jeszcze jakieś argumenty -  trzeba to wydrukować i wysłać na adres:

Kancelaria Sejmu, Gabinet Marszałka Sejmu, ul. Wiejska 4/6/8 00-902 Warszawa

 

Na stronie DSC pojawiła się krótka relacja ze zorganizowanej przez Szefa Służby Cywilnej oraz Instytut Pracy i Spraw Socjalnych konferencji nt. Zatrudnienie i wynagrodzenia w polskiej administracji publicznej – fakty i mity. Celem konferencji, zorganizowanej przez Szefa Służby Cywilnej oraz Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, a adresowanej do przedstawicieli różnych środowisk – parlamentarzystów, przedstawicieli rządu, niezależnych ekspertów, liderów opinii, przedstawicieli świata nauki, ludzi mediów, a także członków korpusu służby cywilnej oraz innych pracowników administracji – było przedstawienie opinii publicznej rzeczywistego stanu zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń w polskiej administracji publicznej.

 

9. października 2013 r. w porządku obrad Sejmu mamy pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2014 r. Jakoś w tym roku obserwuję mniej szumu medialnego na temat kolejnego roku zamrożenia naszych płac.

My też chyba trochę zrezygnowani opadliśmy z sił. W zeszłym roku  nasza inicjatywa rozpoczęta już podczas prac nad przygotowaniem projektu ustawy budżetowej  w formie obywatelskiego zgłaszania „zainteresowania pracami nad projektem” (pisaliśmy o niej między innymi tu i tutaj) nie spotkała się z szerszym poparciem. Nie wiem, czy powodem jest zadowolenie z aktualnej sytuacji zawodowej członków korpusu służby cywilnej, czy też niewiara w sens takich akcji.

W ostatnich artykułach już wspominaliśmy o czekającym nas kolejnym roku zaciskania pasa...

...Elsi przedstawił jak kształtowała się w ostatnich latach kwota bazowa w relacji do płacy minimalnej, a Aga w bardzo obrazowy sposób przedstawiła jak galopują ceny i spada realna siła nabywcza naszych wynagrodzeń. W komentarzach często też wspominalismy o innych konsekwencjach zamrożenia od lat kwoty bazowej. Kierownicy jednostek administracji publicznej stają przed szeregiem dylematów. Oprócz  "kryzysowych" oszczędności wszelkich wydatków, co roku dochodzi problem do rozwiązania - skąd wziąć pieniądze w funduszu płac na ustawowy wzrost "stażowego" dla części pracowników, a także jak wygospodarować środki na wyrównanie wynagrodzeń najmniej zarabiającym  do wzrastającej co rok płacy minimalnej.

o zamrożonej kwocie bazowej i wzroście cen

Perspektywa kolejnych lat zamrożenia kwoty bazowej, czyli wynagrodzeń w służbie cywilnej jest perspektywą dalszego pogarszania się warunków życia członków korpusu i ich rodzin. Patrząc na domowe wydatki z osobistej perspektywy uświadomiłam sobie, że nie pamiętam już kiedy ostatnio kupiłam jakąś płytę, film czy kiedy byłam w kinie lub teatrze. Gdyby nie znajomy podsyłający mi książki do recenzji, nie wiem czy czytałabym cokolwiek nowego. Gazet żadnych nie kupuję już od dawna, poprzestaję na internecie. No cóż, w pierwszej kolejności zawsze idą pod nóż wydatki tzw. "wzniosłe". Ostatnio jednak oszczędności idą dalej - coraz szersze obszary domowego życia wykreślane są z budżetu. Domowe rachunki za energię i ułatwienia różnego rodzaju (w tym gaz, paliwo, prąd czy woda) czasem już przekraczają wartość jednej pensji. Kiedy spojrzeć na poniższe obrazki, trudno się dziwić. Przekopałam się dla Was przez dokumenty publikowane na stronie GUS - możecie na nich zobaczyć jak w ciągu kolejnych lat od 2005 realnie wydajemy więcej za mniej towarów i usług.

Jesteście może ciekawi jak minimalne wynagrodzenie dogania kwotę bazową w służbie cywilnej ? Spójrzcie na poniższą tabelę...

Jutro w porządku obrad Rady Ministrów między innymi...

...projekt ustawy budżetowej na 2014 r. oraz trzyletni plan limitu mianowań urzędników służby cywilnej na lata 2014 - 2016. Jak już pisaliśmy w poprzednim artykule limit ten ponownie ma zostać ustalony na poziomie 200 miejsc. W zeszłym roku Rada Służby Cywilnej pozytywnie opiniowala projekt limitu na lata 2013-2015 na poziomie 600 miejsc rocznie (uchwała nr 76). W tym roku również aprobatę Rady zyskała propozycja na zbliżonym poziomie 500 miejsc rocznie (uchwała nr 92). Po raz kolejny zastanawiam się po co istnieje Szef Służby Cywilnej oraz Rada Służby Cywilnej. MF ignoruje te organy i ich propozycje. W zeszłym roku pojawiła się medialna propozycja limitu "0" i ostatecznie to wystarczyło by 200 miejsc można było uznać za sukces korpusu slużby cywilnej. Ot, jak widać trzeba tylko umiejętnie pokazać, że uzyskaliśmy więcej niż proponowało MF i wszyscy są zadowoleni.

W przyszłym roku limit mianowań wyniesie również 200 miejsc. Podobnie będzie i w latach 2015-2016.

Jak donosi DGP w ubiegłym tygodniu na posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów ustalono, że limit mianowań w administracji rządowej przez kolejne trzy lata będzie wynosił co roku 200 miejsc. Propozycja Szefa Służby Cywilnej poparta także przez Radę Służby Cywilnej to 500 miejsc. Jak zwykle spotkała się ona ze sprzeciwem resortu finansów. Wg informacji przedstawionej przez naszego ulubionego Redaktora  Szef Służby Cywilnej stanowczo się temu nie sprzeciwiał, a dokument w tej sprawie trafi na piątkowe posiedzenie rządu w pełni uzgodniony (w ubiegłym roku za jego sprawą trzyletni plan mianowań został przyjęty na komitecie z rozbieżnościami).

Dlaczego?...

Dodam i ja parę słów relacji. Ponieważ pisaliśmy je z Agą chyba prawie równolegle, trochę się pewnie powielimy.

Ale nie chciało mi się już zmieniać mojej wersji, gdy zauważyłem, że Aga swoją już umieściła.  20 września br. w KPRM od godziny 9:00 do 15:00 uczestnicy mogli skorzystać z bezpośrednich porad  pracowników Departamentu Służby Cywilnej KPRM, przedstawicieli Departamentu Prawnego KPRM oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Muszę przyznać, że tym razem bardziej byłem obserwatorem tej inicjatywy, niż faktycznym uczestnikiem.  Spotkanie było skierowane przede wszystkim do kierowników oraz pracowników komórek kadrowych urzędów administracji zespolonej i niezespolonej szczebla wojewódzkiego i powiatowego. Pomimo cięć i oszczędności w urzędach jednak frekwencja była duża. Chyba pomysł trafił po raz kolejny w „dziesiątkę”. 

Joomla templates by a4joomla