Aktualności

...o pasji i niepewności...

ProfileW artykule poniżej Wjawor wspomniał o konferencji na temat tego, że Polsce potrzebni są w administracji ludzie z pasją. To ja dodam i kilka słów od siebie, jako że temat jest mi raczej bliski. W DGP możecie znaleźć publikację (żeby nie napisać artykuł) składającą się ze slajdów, wymieniającą 10 typów pracowników których warto mieć w firmie. Nie mam wszystkich wskazanych cech, ale z 6 by się znalazło. W tym właśnie pasja. Co ciekawe, ona wciąż trwa - mimo że wiele zewnętrznych czynników robi co może żeby ją unicestwić i chyba (zważywszy w jakie coraz częściej popadam klimaty) niestety, skutecznie. Wprawdzie niektóre kontakty zawodowe można nazwać pasjonującymi, ale raczej w znaczeniu które przywołał Elsinore w swoim komentarzu do artykułu Wjawora. Może kiedyś mnie w końcu przy takiej okazji szlag trafi i wtedy wszyscy odetchną oraz zapanuje powszechna szczęśliwość, bo nikt już się nie będzie czepiał. Przy okazji: mam pewien pomysł na akcję oceny przydatności sprawozdań. Na początek ruszyłam słynną informację dla wojewody, o której pisaliśmy kilkakrotnie (to ta informacja, która jest wymagana ustawą o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, powinna być składana do końca lutego i nie ma żadnej określonej formy ani zawartości). Napisałam do wszystkich urzędów wojewódzkich maila takiej treści:

Waloryzacja wynagrodzeń "hitem" w TK?

ProfileDopiero co pisalem ...Trybunał wskazał na ponowne ujawnienie się niepokojącego zjawiska wieloletniego braku waloryzacji wynagrodzeń pracowników sądów (myślę, że członkowie korpusu służby cywilnej są w analogicznej sytuacji). Trybunał zauważył również, iż wpływają kolejne pytania prawne (sygn. P 52/15)... Tymczasem Sąd Rejonowy Gdańsk-Południe zasypuje Trybunał kolejnymi pytaniami prawnymi. Na wokandę trafią kolejne sprawy: Sprawa połączona z P 85/15, P 86/15, P 87/15 (sprawa rozpoznawana pod wspólną sygnatura P 84/15)  oraz Sprawa połączona z P 90/15, P 92/15, P 93/15, P 94/15, P 95/15 (sprawa rozpatrywana pod wspólną sygnaturą P 89/15.  Rozstrzygnięcia zapewne będą takie jak i poprzednio - sprawy zostaną umorzone. Można jednak mieć nadzieję, że odniosą chociaż jakiś medialny skutek i być może znajdą pozytywny efekt w projekcie budżetu na 2016 r. Zastanawiam się tylko czy wobec w ten sposób dochodzących swoich spraw pracowników sądow i prokuratur, czy szerszego spektrum pracowników administracji?

18 maja br. w MF odbyła się konferencja, której myślą przewodnią była teza - Administracji państwowej potrzebni są ludzie z pasją. Dzięki nim można realizować nowoczesne przedsięwzięcia, które służą obywatelom i wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom

Profile

Podczas konferencji odsłonięto tablicę upamiętniającą Tadeusza Wydrę, jednego z zasłużonych przedstawicieli służby cywilnej i administracji samorządowej, byłego dyrektora generalnego Ministerstwa Finansów, który zmarł w 2013 r.

Lista obecności robi wrażenie:

szefowa Służby Cywilnej Claudia Torres-Bartyzel,

dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i b. szef Służby Cywilnej w latach 1997-2006 Jan Pastwa,

dyrektor generalna Ministerstwa Finansów Mirosława Boryczka,

dyrektor Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer,

prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w latach 2009-2015 Zbigniew Derdziuk,

minister finansów Mateusz Szczurek,

wiceminister finansów, szef Służby Celnej Jacek Kapica

- to tylko kilkoro ze znaczących gości.

To już ostatni dzwonek - czas na decyzję i dokonanie zgłoszenia do postępowania kwalifikacyjnego

Profile

Już tylko dwa tygodnie zostały na podjęcie decyzji o przystąpieniu do postępowania kwalifikacyjnego. Natomiast termin egzaminu został wyznaczony na 4 lipca 2015 r. O tegorocznym postępowaniu sygnalnie pisaliśmy już w styczniu i w lutym. Z informacji udzielonych Gazecie Prawnej przez  Jolantę Langiewicz, kierownika biura spraw personalnych, rekrutacji i organizacji postępowań w służbie cywilnej KSAP wynika, że zgłosiło się już blisko 900 chętnych. Limit mianowań na 2015 r. podobnie jak w ostatnich latach wynosi 200 osób (w tym już 37 miejsc jest zarezerwowanych dla absolwentów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej). Ze względu na fakt, że ustawowy termin składania zgłoszeń - 31 maja w tym roku przypada w niedzielę, będą one przyjmowane również w poniedziałek 1 czerwca.  Problem niskich limitów poruszamy od lat. Co jakiś czas przewija się również w mediach, ale bardzo szybko ucicha. Tym razem w Gazecie Prawnej Artur Radwan cytuje członka Rady Służby Cywilnej Tadeusza Woźniaka, który poziom limitów określił jako skandaliczny.  Stwierdził również, że jest to dowód na to, iż Rząd nie dba o wysoko wykwalifikowaną kadrę urzędniczą.

...czyli aktualizacja

ProfileNaszym najczęściej czytanym artykułem już od dawna jest publikacja o relacji minimalnego wynagrodzenia do kwoty bazowej w służbie cywilnej. Pomyślałam więc, że warto zaktualizować te dane o to, co mamy w tym roku i o to co się przewiduje w roku przyszłym (jeśli chodzi o płacę minimalną). Pozwoliłam też sobie dorzucić na wykresie linię trendu (też do płacy minimalnej; linia trendu do kwoty bazowej wychodzi pozioma, więc już jej nie umieszczałam...).  Ostatnie słupki wskazują relacje w 2016 - informacja o proponowanym wzroście płacy minimalnej pochodzi z internetu (m. in. z doniesień o propozycjach Pracodawców RP - możecie spojrzeć TUTAJ). Jaka będzie ostatecznie - zobaczymy. Czy w 2016 będą jakieś podwyżki? Póki co żadnych konkretów nie ma, więc na wykresie i w tabeli zostawiłam jak było. I żeby nie było: nie mam nic przeciwko podnoszeniu płacy minimalnej i nie o to mi chodzi. To tylko punkt odniesienia do kwoty bazowej. W tabeli poniżej i na wykresie możecie zobaczyć jak z każdym rokiem spada status członka KSC...

 

KPRM zaoszczędził prawie 400 000 zł

Profile

Niebawem rozpocznie się nabór wśród członków korpusu służby cywilnej na szkolenie „Jak skutecznie się komunikować? – Urząd bliżej Obywatela. Łącznie ma zostać przeszkolonych 2 237 osób z minimum 2 000 urzędów administracji rządowej (z wyłączeniem ministerstw, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich, jak również KPRM). Informację o podpisaniu umowy na wykonanie tej usługi opublikowano na stronie DSC. Realizacja sesji szkoleniowych ma zostać zrealizowana do 31.07.2015 r., czasu więc zostało niedużo. Szkolenie dotyczy obszaru skutecznej i profesjonalnej komunikacji z klientem zewnętrznym oraz standardów obsługi klienta zewnętrznego. Ma zostać przeprowadzone w formie nie mniej niż 112 dwudniowych sesji szkoleniowych, w 16 miastach wojewódzkich, w grupach liczących nie więcej niż 20 osób. Budżet przewidziany na realizację tego szkolenia wynosił 833 000 zł. Ostatecznie wybrana została oferta  złożona przez PM GROUP LAAX Sp. z o.o. Sp. k., z siedzibą w Białymstoku, która zdecydowała się wykonać tę usługę za 435 230, 72 zł.

!!!Piątek - 15 maja!!!

Profile

Wprawdzie w ostatnią niedzielę już wspominałem o tym obowiązku, ale ponieważ jutro mija termin – tym ostatnim spóźnialskim warto może jeszcze raz „zadzwonić”. Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o urzędach i izbach skarbowych  (w brzmieniu obowiązującym od 01.04.2015 r.) pracownicy izb skarbowych będący pracownikami służby cywilnej są obowiązani składać corocznie, w terminie do 15 maja, oświadczenie majątkowe. Oświadczenie składa się kierownikowi jednostki, w której osoba jest zatrudniona.

Kto się pospieszył i złożył oświadczenie przed prima aprilisem miał obowiązek dołączenia jako załącznika – kserokopii zeznania o wysokości dochodu w roku podatkowym i jego ewentualnych korekt. Aktualnie z tego co się zorientowałem w wielu izbach skarbowych nie zauważono tej zmiany i nadal załącznik jest wymagany. W niektórych nawet dorobiono nie wynikającą z żadnych norm tezę o konieczności równego traktowania pracowników w tym zakresie i stąd wyinterpretowano, iż w tym roku nawet po 1 kwietnia jeszcze żąda się kserokopii zeznań, by wszyscy pracownicy złożyli je w identyczny sposób. Dość oryginalne podejście, ale powoli już co raz mniej mnie dziwi.

Nie martwcie się więc, jeśli zapomnicie jutro do pracy zabrać zeznania. Ważne byście wypełnili i złożyli oświadczenie jeśli do tej pory nie było na to czasu.

Konsolidacja to nie koniec, przyjdzie czas na inspekcje i kuratoria...

Profile

W cotygodniowym dodatku Gazety Prawnej – Samorząd i Administracja ukazał się wywiad z Szefem Służby Cywilnej Claudią Torres Bartyzel. Niestety jak to często ostatnio z tego rodzaju wywiadami bywa – jak kupicie gazetę to przeczytacie. Wielokrotnie już poruszaliśmy problem dostępności obywatela, w tym urzędnika do jakby nie było oficjalnych wypowiedzi przedstawicieli ministerstw, czy innych organów państwa. Wydawałoby się to oczywiste, że media komercyjne nie powinny na tego rodzaju informacjach zarabiać. Według mnie nic nie stoi na przeszkodzie by zastrzec przy udzielaniu wywiadów, iż mają się one ukazać w części periodyku dostępnej bezpłatnie lub też, że udzielający wywiadu będzie miał prawo umieścić ten wywiad również na własnej stronie internetowej instytucji, którą reprezentuje. Niby proste, a jakoś tak nasi decydenci do tej pory rzadko korzystają z takiej możliwości. Ale wracając do meritum, padło sporo pytań, m.in.:

Kiedy wreszcie będą podwyżki? Czy rzeczywiście jest szansa, że pracownicy i urzędnicy służby cywilnej doczekają się ich jeszcze w tym roku? Podobno rząd rozważa trzy wersje zmian w tym zakresie.

Płace w budżetówce były zamrożone od 2008 roku, jednak część urzędników dostawała podwyżki. Czy w tym czasie realnie pobory w służbie cywilnej rzeczywiście spadły?

Czy w innych urzędach będą podobne konsolidacje jak w skarbówce?

Jak wobec tego należy przeprowadzać zmiany, żeby nie być posądzonym o mobbing?

 

 

Kolejne sprawy skierowane do Trybunału Konstytucyjnego są umarzane, ale jest światełko w tunelu…

Profile

28 kwietnia 2015 r. Trybunał Konstytucyjny umorzył kolejną sprawę dotyczącą „zamrażania” wynagrodzeń pracowników budżetówki (sygn. P 7/15). Wcześniej 11 lutego 2015 r. umorzył również postępowanie w podobnej sprawie (sygn. P 44/13). W obu sprawach Trybunał  Konstytucyjny nie rozstrzygał merytorycznie o słuszności roszczeń poszczególnych grup pracowników budżetówki, a umorzenie wynikało z wad pytań prawnych kierowanych przez sądy – były to braki zarówno o charakterze merytorycznym jak i formalne. Nie ma tu co się rozwodzić nad szczegółowym uzasadnieniem i stosownymi artykułami oraz paragrafami. Warto natomiast zauważyć, że w uwagach końcowych uzasadnienia postanowienia z 28.04.2015 r. Trybunał wskazał na ponowne ujawnienie się niepokojącego zjawiska wieloletniego braku waloryzacji wynagrodzeń pracowników sądów (myślę, że członkowie korpusu służby cywilnej są w analogicznej sytuacji). Trybunał zauważył również, iż wpływają kolejne pytania prawne (sygn. P 52/15). Trybunał Konstytucyjny dostrzegł, że ta sytuacjama negatywny wpływ nie tylko na sytuację ekonomiczną i osobistą tych osób, aletakże na funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Pogłębiający się spadek siły nabywczej wynagrodzeń może się bowiem przyczyniać do zniekształcenia mechanizmu naboru pracowników sądowych (tzw. negatywna selekcja), spadku ich wydajności (m.in. zpowodu konieczności poszukiwania dodatkowych źródeł dochodów) i motywacji.

W Rzepie z 6 maja dodatek – Ranking urzędów skarbowych. Sam ranking do bani (kontrowersyjne dane, błędne założenia i takie wnioski), ale dodatek zawiera też kilka artykułów wypełniających jego łamy. A w nich doczytać się można kilku ciekawych rzeczy.

 

W „Mandat nie zawsze potrzebny” wskazywane są mankamenty pracy skarbówki w ocenie przedsiębiorców i doradców podatkowych. Tekst wyważony, choć nie ze wszystkim mogę się zgodzić (np. hodowanie odsetek). Ciekawy jest fragment opatrzony śródtytułem „Kompetencje przede wszystkim”. Tłem jest konieczność stosowania skomplikowanego prawa (według redaktora i jego źródeł stan ten nie ma szansy ulec istotnej zmianie nawet w przyszłości, z czym wypada się zgodzić). „Wielu z nich (urzędników), w sytuacji gdy ma wątpliwości, jaką decyzję podjąć, woli nałożyć podatek wyższy niż rozsądny. Wynika to często ze strachu przed odpowiedzialnością za niewykonanie założeń poboru podatków... Jednak – na co wskazują doradcy podatkowi – zupełnie inaczej podchodzą do sprawy urzędnicy o stabilnej sytuacji zawodowej, dobrze wyszkoleni i myślący długofalowo. Takiego właśnie korpusu urzędniczego – wykształconego, dobrze opłacanego i rozsądnie działającego – życzyliby sobie podatnicy”.

15 maja się zbliża - czas na oświadczenia majątkowe

Profile

Dla dużej części członków korpusu służby cywilnej (większości pracowników administracji skarbowej) zbliża się termin złożenia oświadczenia majątkowego – zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Część członków korpusu służby cywilnej podlegających temu obowiązkowi na podstawie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne już się z niego mam nadzieję wywiązała (m.in. osoby pełniące wyższe stanowiska kierownicze lub z nimi równorzędne płacowo, urzędnicy służby cywilnej), gdyż dla nich termin ten upłynął 31 marca. Natomiast dla reszty pracowników administracji skarbowej termin ten upływa 15 maja. Wzór oświadczenia pewnie macie na stronach swoich instytucji, ale możecie skorzystać też z tego.

Rozważania na walizkach

ProfileOd poniedziałku zaczynam część pierwszą Akademii Trenera. Żeby się dostać w miejsce, gdzie będą zajęcia muszę wyjechać w nocy, bo czeka mnie tylko piętnaście godzin jazdy. Tyle, ile trwa podróż z Warszawy do Osaki (a ja jednak granic kraju nie opuszczam, chyba że - co nie jest wykluczone - znów pomylę środki lokomocji). Ciężko mi się skupić przed podróżą (w moim przypadku to zawsze ryzyko i adrenalina - zdążę, nie zdążę, zabłądzę, nie zabłądzę...) więc wybaczcie, ale tekst będzie nieco chaotyczny. Od kilku dni "chodzi" po mnie tekst o intencjach, komunikacji i konsekwencjach braku czasu na przemyślenie. Nawiasem mówiąc, miło by było mieć jakiś ośrodek szkoleniowy gdzieś na zachodniej ścianie kraju. Albo posiąść umiejętność teleportacji... Wczoraj Bis obiecał mi tekst komentujący ranking urzędów skarbowych który kilka dni temu opublikowała Rzepa - ja wysłałam kilka uwag do autora (sam chciał...) ale jak dotąd nie mam odpowiedzi. Mam pewien pomysł w związku z tą publikacją, ale to po powrocie. Wjawor ostatnio się rozpisał (i całe szczęście, bo mi teraz naprawdę brakuje czasu na wszystko) i mam nadzieję, że będzie kontynuował i będziecie mieli co czytać przez ten tydzień kiedy mnie nie będzie (tam gdzie jadę podobno internet jest tylko w komórkach).  Ale revenons à nos moutons -  niedawno gościłam kuzyna, który od wielu lat mieszka i pracuje na południu Europy. Powiedział mi, że na samym początku, kiedy zaczynał tam pracę, jego szef był z niego niezadowolony. Mawiał:

 

Jutro,  8 maja mamy Święto Państwowe

Profile

Ustawą z dnia 24 kwietnia 2015 r. dzień 8 maja ustanowiono Narodowym Dniem Zwycięstwa. Ma upamiętniać odniesienie zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami. Jednocześnie znika z kalendarza  Narodowe Święto Zwycięstwa i Wolności, które obchodziliśmy dotychczas dzień później. Żadne z tych świąt nie znalazło się wśród enumeratywnie wymienionych dni w ustawie o dniach wolnych od pracy.

Dla przypomnienia dniami wolnymi od pracy są:

1) dni niżej wymienione:

1 stycznia – Nowy Rok,

6 stycznia – Święto Trzech Króli,

pierwszy dzień Wielkiej Nocy,

drugi dzień Wielkiej Nocy,

1 maja – Święto Państwowe,

3 maja – Święto Narodowe Trzeciego Maja,

pierwszy dzień Zielonych Świątek,

dzień Bożego Ciała,

15 sierpnia – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny,

1 listopada – Wszystkich Świętych,

11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,

25 grudnia – pierwszy dzień Bożego Narodzenia,

26 grudnia – drugi dzień Bożego Narodzenia;

2) niedziele.

 

Wśród świąt wymienionych w pkt. 1 mamy też i takie, które zawsze przypadają w niedzielę. Są to więc "podwójnie" wolne dni wink

 

Rządowe Centrum Legislacyjne sprężyło się i dzisiaj opublikowało ustawę o ustanowieniu Narodowego Dnia Zwycięstwa    (Dz. U. z 7 maja 2015 r. poz. 622), która dzięki temu zdążyła wejść w życie na dzień przed nowym Świętem.

 

 


 

Wytyczne do przeprowadzenia oceny wpływu i konsultacji publicznych w ramach procesu legislacyjnego

Profile

Dokument pokazuje jak prawidłowo przeprowadzić tzw. ocenę wpływu i konsultacje projektów aktów prawnych. To „przewodnik dla urzędników”, który ma im pomóc w przygotowaniu aktów normatywnych. Opracowanie to służy realizacji programu „Lepsze regulacje 2015”, który wspiera proces doskonalenia obowiązujących przepisów i tworzenia wysokiej jakości nowych rozwiązań legislacyjnych. Program ma szczególną rangę, bo jakość otoczenia regulacyjnego decyduje o atrakcyjności inwestycyjnej państwa, jego sprawności administracyjnej i konkurencyjności gospodarki. Niezrozumiałe i skomplikowane prawo jest uznawane za jedną z głównych barier rozpoczynania działalności gospodarczej oraz czynnik utrudniający życie obywatelom. Ocena wpływu polega na analizie możliwych sposobów rozwiązania problemu i konsekwencjach ich wprowadzenia w życie. Właściwie przeprowadzona - stanowi istotny element procesu stanowienia dobrego prawa. Dostarcza merytorycznych argumentów do wprowadzenia danego aktu prawnego, zapobiega tworzeniu zbędnych przepisów oraz zwiększa skuteczność i przejrzystość stanowionych regulacji. Wynikiem przeprowadzonej oceny wpływu są: test regulacyjny (TR), ocena skutków regulacji (OSR), raport z konsultacji i ocena funkcjonowania ustawy (OSR ex-post). Ocena wpływu ma być prowadzona od chwili zdefiniowania problemu przez określenie sposobu jego rozwiązania aż do momentu wprowadzenia regulacji w życie i przeprowadzenia oceny jej funkcjonowania.

Urzędniku nadchodzi-Jasnopis.pl

Profile

Jak donosi Rzeczpospolita – Urzędniku, pisz i mów jaśniej powstało kolejne narzędzie do mierzenia zrozumiałości polskich tekstów. Aplikacja ta powstała w ramach projektu badawczego finansowanego przez Narodowe Centrum Badawcze – Mierzenie stopnia zrozumiałości polskich tekstów użytkowych (pozaliterackich). Według Rzeczpospolitej naukowcy za pomocą tego rodzaju specjalnych aplikacji chcą zachęcić nas (urzędników) do używania prostszej polszczyzny. Z istotą działania tej akurat aplikacji można zapoznać się na stronie jasnopis.pl.

Znajdziecie tam również bardzo dużo informacji i prezentacji przybliżających funkcjonalności tego narzędzia, a także sam projekt badawczy i jego dotychczasowe efekty. Zamieszczono bowiem na stronie relację z seminarium, które odbyło się 20 marca 2015 r. w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Oczywiście na pytanie Rzeczpospolitej Jak prezentują się teksty urzędników? – pada odpowiedź: Na ogół źle. Pani prof. Halina Zgółkowa stawia odważniejszą tezę: Urzędnicy stosując taki język, chcą pokazać swoją wyższość nad petentem. Gratuluję Pani Profesor, ale chętnie poznałbym jakieś wyniki badań, które doprowadziły Panią do tego wniosku.