Aktualności

A jak u Was jest z przygotowaniem urzędu, pracowników  do komunikowania się w języku migowym?

Profile

W okresie od 27 sierpnia 2014 r. do 8 grudnia 2014 r. NIK przeprowadził kontrolę nr P/14/105, której tematem było: Świadczenie usług publicznych osobom posługującym się językiem migowym. Celem kontroli było dokonanie oceny przygotowania podmiotów wykonujących usługi publiczne do kontaktów z osobami posługującymi się językiem migowym. Kontrolą objęto w szczególności wywiązywanie się tych podmiotów z ustawowego obowiązku upowszechniania informacji o usługach pozwalających na komunikowanie się oraz rzetelność realizacji tego obowiązku wobec osób uprawnionych. Sprawdzeniem objęto też stan przygotowania organów administracji publicznej do korzystania z alternatywnych form komunikowania się, w tym w szczególności umożliwiających nawiązanie kontaktu z osobami posługującymi się językiem migowym. Przeprowadzono również badanie jakości obsługi osób uprawnionych, rozumianej jako wypadkowa jej terminowości i rzetelności.

Kontrolę przeprowadzono w 60 urzędach organów administracji publicznej, w tym w urzędach wojewódzkich (6), urzędach gmin (12), starostwach powiatowych (12), komendach policji (12), urzędach skarbowych (12) oraz terenowych oddziałach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (6) z terenu województw: kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, podlaskiego, lubuskiego, śląskiego i wielkopolskiego. Skontrolowane podmioty wykonujące usługi publiczne nie były przygotowane do kontaktów z osobami posługującymi się językiem migowym. W okresie od wejścia w życie ustawy o języku migowym do rozpoczęcia kontroli NIK, nie podjęły one wystarczających działań do rzetelnej i skutecznej realizacji obowiązków określonych w tej ustawie i nie zapewniły osobom posługującym się językiem migowym dostępu do zrozumiałej dla nich informacji. Tym samym, osobom posługującym się językiem migowym nie zagwarantowano dostępu do usług publicznych na równi ze słyszącą częścią społeczeństwa.

 

...o zakresach czynności

ProfileWjawor przed chwilą wrzucił parę słów o ocenach, ja dla odmiany podrzucę artykuł podesłany przez Czytelniczkę o konieczności znajomości zakresu obowiązków. Rzecz, wydawałoby się, oczywista. Ale... No właśnie. A co, jeśli go nie ma? To nie żart. Bywają takie sytuacje. Temat zakresu czynności wypłynął nam na portalu ok. dwóch lat temu - co zabawne, też przy okazji pisania o ocenach okresowych. Między wierszami padło wtedy pytanie czy zakres czynności jest konieczny jeśli istnieje opis stanowiska pracy (który, jak wiemy jest podstawą do wartościowania stanowiska w zakresie głównie trzech pierwszych, podstawowych zadań). Może uznacie, że mój wywód jest sprzeczny z prezentowaną przy każdej okazji niechęcią do formalizmu - niemniej bez względu na to, czy ów formalnie spisany zakres istnieje czy też nie najważniejsze pytanie jakie trzeba sobie postawić w kontekście linkowanego artykułu z Rzepy brzmi: czy pracownik wie co należy do jego obowiązków i czy można udowodnić, że to wie(dział)?
Piszę to nie bez powodu, bowiem moją szczególną uwagę zwróciło zakończenie artykułu:

i kilka moich osobistych uwag o ocenach okresowych

Profile

Z najnowszego felietonu Szefowej Służby Cywilnej możemy dowiedzieć się z jednej strony co zainspirowało naszą Szefową do wprowadzenia zmian w zakresie ocen okresowych, jak i jaką rolę przypisuje ocenom pracowniczym. Zgadzam się z wieloma argumentami. W ciągu kilkuletnich doświadczeń w funkcjonowaniu systemu ocen okresowych pod panowaniem poprzedniego rozporządzenia zgłaszanych było do DSC szereg uwag w sprawie praktycznego stosowania tych norm. I duża część znalazła swoje odzwierciedlenie w zmianach, które za parę dni wejdą w życie. Mam jednak wrażenie (może się mylę), że jednym z zamierzonych lub nie efektów będzie nacisk na oceniających, by zdecydowanej większości z nas wystawiać nową „5” (zamiast starej „3” lub „4”). Dotychczas w krytyce funkcjonowania tego systemu i przyznawaniu zbyt wysokich ocen specjalistą był nasz ulubiony redaktor z „zaprzyjaźnionej” gazety. 

Tym razem podobne tezy odnajdujemy w felietonie naszej Szefowej…

 

rp.pl – PRAWO – Sfera budżetowa – Urzędnicy – Służba cywilna

Profile

Osoba zatrudniona w urzędzie wojewódzkim na podstawie mianowania chce odebrać czas wolny za godziny nadliczbowe na początku września, przed swoim urlopem. Oznacza to, że skorzysta z tego czasu wolnego w innym okresie rozliczeniowym niż ten, w którym doszło do nadgodzin. Czy pracodawca może uwzględnić taki wniosek?

Tak.

 

Urzędnik zatrudniony w urzędzie skarbowym na podstawie mianowania został przeniesiony do innej miejscowości, odległej o 30 km. Wraz z nim do tej miejscowości przenosi się jego żona, dwoje dzieci: syn w wieku 17 i córka studentka w wieku 21 lat, oraz matka żony mająca 76 lat. Urzędnik będzie wynajmować na miejscu mieszkanie. Czy przy ustalaniu należnego mu świadczenia na pokrycie kosztów najmu trzeba uwzględnić wszystkich wskazanych wyżej członków jego rodziny?

Tak.

 

Warto odwiedzać łamy Rzeczpospolitej (chociaż nie zawsze artykuły są dostępne za darmo w całości). Jest tam dział poświęcony służbie cywilnej. Systematycznie pojawiają się w nim artykuły przybliżające normy nas obowwiązujące, często w formie praktycznych porad.

W Inspekcji Weterynaryjnej biorą sprawy w swoje ręce

Profile

W czerwcu br. odbyło się spotkanie środowiska weterynaryjnego, na którym zawarto Porozumienie Wielkopolskie.

Jego sygnatariuszami zostali:

Krajowa Izba Lekarsko-Weterynaryjna, reprezentowana przez Prezesa Krajowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej lek. wet. Jacka Łukaszewicza.

Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej
z przewodniczącym lek. wet. Bogusławem Knaflewskim.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Lekarzy Weterynarii Wolnej Praktyki „Medicus Veterinarius” z prezesem lek. wet. Jackiem Sośnickim

Sekcja Krajowa NSZZ „Solidarność” Pracowników Weterynarii z przewodniczącym dr Lechem Rybarczykiem.

 

...a może testujący?

ProfileCzarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą - dalej nie pamiętam:( Było w ogóle coś dalej? Na zielonej łące, raz dwa trzy, pasły się zające raz dwa trzy - a to była pierwsza zwrotka teraz będzie druga zwrotka - na zielonej łące, raz dwa trzy, pasły się zające, raz dwa trzy - itd. Sorry, nie mam weny, to już czwarty szablon i zaraz dostanę szału... Muszę sprawdzić czy wszystkie przyciski działają

spokojnie...

ProfileKorzystając z urlopu trochę poeksperymentuję z wyglądem strony. Byłoby miło, gdybyście zechcieli na bieżąco wyrażać swoje opinie. Bo jak nie, to zostawię to takie pomarańczowe. Przyrzekam. 

w wersjach edytowalnych

Profile

W Departamencie Służby Cywilnej KPRM, w związku z tym, że wkrótce wchodzą w życie nowe rozporządzenia w sprawie ocen okresowych i pierwszej oceny przygotowano wszystkie arkusze ocen w wersjach umożliwiających ich edytowanie. Można je pobrać stąd.

…tak to widzi Gazeta Prawna

Profile

Na początku lipca pisaliśmy o tym, jak to Gazecie „udało się ustalić”, że projekt rozporządzenia czeka już tylko na podpis Pani Premier. Tym razem to mi udało się ustalić ;-) (dzięki dostępowi do Gazety Prawnej), że opublikowane rozporządzenia zostały przez A. Radwana przeczytane. Czy ze zrozumieniem? Mam wątpliwości, bo osobiście nie nazwałbym tych zmian rewolucją, bliżej im do zmian ewolucyjnych.

 

...nieco inaczej...

ProfilePewno wielu z Was ma już urlop za sobą, więc może tylko podrażnię, bo ja jestem w trakcie. Dlatego nie bardzo mi się chce pisać o pracy (to chyba oczywiste, jestem na odwyku...). Dlatego mam dla Was propozycję: zamiast czytać ten artykuł wpiszcie w google frazę: test Belbina - i spróbujcie sobie go wykonać. Nie mogę podać żadnego linka, niestety. Test bada predyspozycje do pracy w grupie/ zespole. O tym, kim był Meredith Belbin możecie przeczytać TUTAJ. Mój wynik nie był dla mnie niespodzianką, acz nie sądziłam, że aż tak bardzo ten akurat typ zdominuje pozostałe. Były i kategorie w których punktów miałam zero (nawiasem mówiąc, idealnie to się przekłada na moją alergiczną niechęć do wszelkich formularzy).
 

Ma być "mniej wysiłku - więcej efektu"

Profile

W Monitorze Polskim z 14 sierpnia 2015 r. opublikowano  zarządzenie nr 57 Prezesa Rady Ministrów z 24 lipca 2015 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej (MP z 2015 r. poz. 724). Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Niedawno podawaliśmy link do uzasadnienia tych zmian pisząc o aktach prawnych dotyczących służby cywilnej czekających na publikację. A na stronie DSC umieszczono prezentację omawiającą w przystępny sposób  te zmiany.

...czekamy na nową odsłonę.

Profile

Pod koniec kwietnia br. zapytałem na naszych łamach o przewidywaną datę publikacji kolejnego Przeglądu Służby Cywilnej. Ten internetowy dwumiesięcznik dostarczał nam dawkę skondensowanych informacji o tym co się dzieje w służbie cywilnej. Przybliżał różne wydarzenia, konferencje, spotkania, które nas dotyczą, a czasem też w których uczestniczyliśmy. Na łamach PSC ukazywało się szereg kompleksowych opracowań dotyczących naszych codziennych zadań, obowiązków, prowadzonych projektów, a także interesujące kartki z historii służby cywilnej. Mogliśmy się nieco więcej dowiedzieć  o zamierzeniach Szefa Służby Cywilnej, o pracach prowadzonych w Departamencie Służby Cywilnej oraz działaniach Rady Służby Cywilnej. Niestety PSC zamilkł. W komentarzach do mojej poprzedniej notki otrzymaliśmy informację:

Paweł Mikusek:

Na nowy PSC przyjdzie jeszcze poczekać. Redakcja nie zamknęła łamów, ale opracowuje zupełnie nową formułę pisma. Sporo się dzieje w służbie, więc sporo się też dzieje w PSC.

I…

 

A jak to będzie w  praktyce, zobaczymy być może dopiero w I kwartale 2016 r.

Profile

Kolejne doniesienia o zasadach podziału 2 mld złotych zaplanowanych na regulacje płac budżetówki w 2016 r. potwierdzają, że nie będzie „każdemu po równo” czy też „podwyżki procentowej”. Trochę pisaliśmy już o nich tu i tutaj. Dysponenci poszczególnych części budżetowych otrzymali jednak konkretne wytyczne. W  pierwszej kolejności i największej procentowo wysokości pieniądze mają być skierowane do urzędów, jednostek, w których średnia pensja jest najniższa. Także pracodawcy u siebie mają też priorytetowo potraktować najmniej zarabiających.  Podobne zasady przyjęto w informacji na temat podwyżek w skarbówce, chociaż zmodyfikowane nieco o grupę osób, która znajdzie zatrudnienie w najnowszych projektach MF: „Asystent podatnika”, „Centra kompetencyjne”.

 

warto przeczytać

ProfileWiem, że każdy z nas ma własne problemy. Wiem, że jest w nas rozgoryczenie, żal, beznadzieja i inne tego rodzaju uczucia. Ale chcę Wam polecić lekturę, która mnie dzisiaj powaliła na kolana: http://haloziemia.pl/pomaganie-to-jest-zwykla-rzecz/ Tak dla refleksji...
 
 

DSC informuje - Kolejna edycja  Young Leaders’ Program

Profile

Inicjatywa jest jednym z programów japońskiego Ministerstwa Edukacji, Kultury, Sportu, Nauki i Technologii (MEXT) i kierowana jest do młodych, obiecujących pracowników administracji publicznej. Głównym celem programu jest wsparcie przyszłych liderów desygnowanych do programu z 29 krajów całego świata. Wszystkie zajęcia prowadzone są w języku…