Aktualności
- Szczegóły
- wjawor
Warto znać swoje prawa...
...W ustawie z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej przewidziano, że odpowiedzialność dyscyplinarną ponoszą wszyscy członkowie korpusu służby cywilnej, czyli zarówno osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych na podstawie umowy o pracę (pracownicy służby cywilnej), jak i na podstawie mianowania (urzędnicy służby cywilnej). Różnią się tylko częściowo katalogi kar dyscyplinarnych, jakie można wymierzyć tym podwładnym...
Od orzeczenia komisji I instancji członek korpusu służby cywilnej może się odwołać do Wyższej Komisji Dyscyplinarnej, a po zakończeniu postępowania dyscyplinarnego do sądu.
Anna Puszkarska - Jak urzędnik obroni się przed dyscyplinarką – całość w Rzepie
- Szczegóły
- wjawor
Oprócz podwyżek (nie dla wszystkich), czas też na reformę systemu wynagrodzeń
Claudia Torres – Bartyzel od momentu objęcia stanowiska Szefa Służby Cywilnej nie ukrywała, że prace nad podwyżkami w korpusie służby cywilnej będą w pierwszej kolejności ukierunkowane na poprawę najniżej zarabiających. Oczywiście to karygodne, że ponad 60 proc. członków korpusu ma pensję zasadniczą netto poniżej 2100 złotych. I dlatego głównie te grupy pracownicze w korpusie mogą liczyć od stycznia podobno na konkretniejszą poprawę swoich wynagrodzeń. Czy te wywalczone przez Szefową będą satysfakcjonować większość urzędników? Ja wielokrotnie optowałem za metodą mieszaną (wzrost kwoty bazowej + dodatkowe kwotowe podwyżki dla najmniej zarabiających). Jednak pula jaka ostatecznie została przeznaczona dla członków korpusu (około 500mln.) jest po prostu za mała. I tu trzeba niestety podkreślić, że trudno nazwać przyszłoroczne podwyżki sukcesem. Dostajemy i tak o wiele mniej niż realnie straciliśmy w okresie zamrożenia wynagrodzeń. Można zawsze wskazywać, że był ogólnoeuropejski, a nawet światowy krach finansowy, że w innych krajach też wprowadzono różne programy naprawcze, często związane z cięciami wynagrodzeń budżetówki. Tyle, że z reguły tam po pierwsze było na czym oszczędzać, a do tego łatanie budżetów kosztem budżetówki nie trwało aż tyle lat co u nas. No i wszystkich traktowano równiej. A u nas jak zwykle jest mnóstwo „świętych krów” (górnictwo, beneficjenci KRUS, nauczyciele, wojsko i służby mundurowe, inne grupy zawodowe mające prawo do strajków i protestów…).
W Gazecie Prawnej opublikowano właśnie „wywiad rzekę” z Szefową Służby Cywilnej. Może nie jest aż taki długi, ale i tak poruszono sporo tematów.
- Szczegóły
- aga764
...i znów - o kreatywności
- Szczegóły
- marjory
...od Specjalnego Korespondenta - Marjory :)
9 października 2015 r. w Warszawie odbyło się spotkanie konsultacyjne pod tytułem”Mniej wysiłku, więcej efektu – IV dzień otwarty dla Służby Cywilnej. Zostało ono zorganizowane przez Szefa Służby Cywilnej i miało miejsce w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Choć to już IV Dzień Otwarty, informacja o takim spotkaniu dotarła do mnie po raz pierwszy dzięki życzliwości koleżanki z pracy. Zaproszenia zostały rozesłane m.in. drogą mailową na adresy osób, które na co dzień korespondują z Departamentem Służby Cywilnej, najczęściej w zakresie zestawień statystycznych.
- Szczegóły
- wjawor
"Mniej wysiłku, więcej efektu"
„KPRM to siedziba Szefa Służby Cywilnej. Dlatego wszyscy pracownicy s.c. powinni czuć się tutaj jak u siebie w domu. Przez cały dzień cały DSC jest do Państwa dyspozycji. Ale na tym nie kończymy. Każdego dnia, jeżeli chcecie wyjaśnić jakieś sprawy związane z funkcjonowaniem s.c., zawsze możecie liczyć na naszą pomoc” – tak minister Claudia Torres-Bartyzel powitała uczestników 4 edycji Dnia Otwartego dla Służby Cywilnej.
Ponad 400 pracowników z około 300 urzędów administracji rządowej z całego kraju spotkało się dziś na czwartej edycji Dnia otwartego dla służby cywilnej. Tegoroczne konsultacje odbyły się pod hasłem "Mniej wysiłku, więcej efektu".
- Szczegóły
- wjawor
Jest już termin sprawy w TK
Data rozprawy: 17.XI.2015 godz.: 9.00
Miejsce: sala rozpraw Trybunału Konstytucyjnego
Podmiot inicjujący postępowanie: Komisja Krajowa NSZZ "Solidarność"
Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek o zbadanie zgodności art. 239 § 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks pracy z:1) art. 59 ust. 2 i ust. 4 Konstytucji RP,2) art. 1 i art. 7 Konwencji nr 151 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej ochrony prawa organizowania się i procedury określania warunków zatrudnienia w służbie publicznej, przyjętej w Genewie dnia 27 czerwca 1978 roku,3) art. 4 Konwencji nr 98 dotyczącej stosowania zasad prawa organizowania się i rokowań zbiorowych, przyjętej w Genewie dnia 1 lipca 1949 roku,4) art. 11 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 roku, zmienionej następnie Protokołami nr 3. 5 i 8 oraz uzupełnionej Protokołem nr 2,5) art. 6 ust. 2 Europejskiej Karty Społecznej sporządzonej w Turynie dnia 18 października 1961 roku.
Trybunał Konstytucyjny rozpozna wniosek w składzie:
Leon Kieres – przewodniczący
Piotr Tuleja – sprawozdawca
Wojciech Hermeliński
Teresa Liszcz
Małgorzata Pyziak-Szafnicka
O wniesieniu sprawy do TK więcej pisaliśmy na naszym portalu w lipcu br.
- Szczegóły
- wjawor
Zmiany zakresów czynności czasem tylko za porozumieniem stron lub w trybie wypowiedzenia zmieniającego
W służbie cywilnej, a szczególnie w administracji skarbowej trwają od dobrych kilku lat reorganizacje, konsolidacje i tym podobne zmiany. Właściwie spotykają nas co rok, a bywa że i częściej. Wiąże się to również bardzo często z tak zwaną alokacją zasobów ludzkich. Bywa, że otrzymujemy zmieniony zakres czynności, czasem diametralnie zmieniają się nasze obowiązki pracownicze, a nasz pracodawca uważa, że jednak nic się nie zmieniło w warunkach naszej pracy i nie wymaga to z jego strony uwzględnienia wymogów zawartych w art. 42 kodeksu pracy.
Warto w takich sytuacjach dokładnie przeanalizować zarówno nasze umowy o pracę, jak i faktyczny charakter proponowanych nam zmian.
- Szczegóły
- aga764
...dla służby cywilnej
- Szczegóły
- aga764
...czyli więcej o wyroku ETPC
Zgodnie z obietnicą nieco więcej z wyroku który zapadł 22 września przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka (o którym było TUTAJ) w sprawie dwóch tureckich nauczycieli, którzy uczestniczyli w manifestacji i zostali za to ukarani. Nie jest to dosłowne tłumaczenie, bo nawet nie wiem czy mi tak wolno; starałam się na podstawie własnego przekładu opisać Wam sprawę w miarę dokładnie.
W lutym 2005r. obaj panowie wzięli udział w pokojowej manifestacji pod hasłem: „Światowy pokój przeciw światowej wojnie” przygotowanej przez organizację zrzeszającą rozmaite twory, takie jak związki zawodowe, partie polityczne czy inne organizacje. W bliżej nieokreślonym terminie zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne przeciwko obu nauczycielom. W czerwcu 2005r. komisja dyscyplinarna ukarała obu za udział w nielegalnej demonstracji. Kara polegała na zablokowaniu przez rok możliwości awansowania – samą manifestację uznano za polityczną ze względu na wyrażane tam (przy czym nie ma dowodów że to akurat panowie je wyrażali) poparcie dla członka jednej z partii politycznych.
- Szczegóły
- aga764
...mamy jakieś prawa?
- Szczegóły
- aga764
...z prof. Czaputowiczem
Jako obywatele i zarazem podatnicy mamy prawo wymagać, aby nad naszym zdrowiem i bezpieczeństwem czuwali najwyższej klasy fachowcy. Ale mamy też obowiązek godziwie im za to płacić – pisze szef Służby Cywilnej Claudia Bartyzel-Torres.
- Szczegóły
- wjawor
Co za spektakularny wzrost
Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 29 września 2015 r. przyjęła Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2016-2018, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.
Ustalono trzyletni limit mianowań urzędników w służbie cywilnej:
w 2016 r. – 200 osób,
w 2017 r. – 280 osób,
w 2018 r. – 350 osób.
Według komunikatu zamieszczonego na stronie premier.gov.pl ustalony limit pozwoli na rzetelne i bezstronne wykonywanie zadań państwa w urzędach administracji rządowej. A uzyskanie statusu urzędnika mianowanego służby cywilnej, będące sprawdzianem jego kompetencji, służy budowie profesjonalnego korpusu służby cywilnej.
Śmiać się, czy płakać?
- Szczegóły
- aga764
...m. in. o Obywatel.gov.pl
Druga część rozmowy z Marcinem Malickim (część pierwsza TUTAJ).
RED: Obywatel.gov.pl – o tej stronie rozmawiałam z Panem Pawłem Mikuskiem w Departamencie Służby Cywilnej i z Szefową s.c. miałam też okazję wymienić parę słów na ten temat – to było dokładnie w dniu, w którym portal ruszał. I nawet miałam zaproszenie na konferencję prasową, ale niestety została godzina przesunięta i ostatni pociąg nam uciekał. A byłam z córką, więc nie mogłam sobie pozwolić na spóźnienie. Bardzo podoba ten język który jest tam tak mocno uproszczony. Ale zanim o tym, jeszcze mam takie jedno pytanie: czy Ty widzisz jakiś problem w tym, żeby np. formularz – nawet wewnętrzy, a może przede wszystkim wewnętrzny – nazwać jakoś normalnie, a nie FZI łamane na 300 czy 400 jak ich jest, nie wiem, tysiąc? Właśnie dzisiaj dostałam burę za to że na niewłaściwym formularzu zrobiłam sprawozdanie. Czy one muszą mieć nazwy tego rodzaju, czy nie można ich nazwać normalnie, jakoś po ludzku? Chodzi też o wyszukiwanie tych formularzy np. na stronie.
MM: Tworzenie łatwych nazw byłoby pewnie trudne. Nie będziemy ich nazywali od kwiatków i roślin, ale można by przyjąć jakąś jednolitą zasadę, która pozwala to łatwo zidentyfikować. Na przykład my na formularzach które projektowaliśmy na potrzeby ewidencji ludności, dowodów osobistych itd. przyjęliśmy jednolitą zasadę, że wiadomo że jak jest EL to jest ewidencja ludności, jak jest DO to są dowody osobiste plus jakiś numer. Gdyby choć na początku miał w nazwie coś, co mówi, z jakiej to jest kategorii.
- Szczegóły
- wjawor
Macie czas i sprzęt? – transmisja na żywo online
Portal DSC informuje o organizowanej przez Luxemburg, który przejął przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej w dniach 1-2 października br. 8. Europejskiej Konferencji Jakości pn. “Strengthening the capacity of public administration in tackling current and future challenges – Public administration as part of the solution“.
Konferencja organizowana jest w ramach prac Europejskiej Sieci ds. Admnistracji Publicznej (European Public Admnistration Network – EUPAN) i będzie poświęcona zagadnieniom dobrego rządzenia i jakości w administracji publicznej.
W ramach konferencji, prowadzonej w języku angielskim, zaprezentowane zostaną dwie dobre praktyki z Polski:
1. Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego: „Spin your region up! Students and public administration together - platform of diploma thesis subjects proposed by Małopolska Regional Office to the students of the AGH University of Science and Technology”;
2. Urzędu Miasta Krakowa: “Quality of public services monitoring as an element of local government integrated management system”.
Przebieg konferencji będzie transmitowany na żywo online. Ciekawe kto z nas ma w pracy sprzęt umożliwiający obejrzenie relacji online? No i kto ma na to czas? Ale jeśli znajdą się zainteresowani dysponujący jednym i drugim – linki do relacji na portalu DSC.
- Szczegóły
- aga764
...specjalnie dla portalu ;)
Korzystając z możliwości jakie daje Twitter (btw: nasze konto TT TUTAJ) miałam okazję porozmawiać z Marcinem Malickim (konto TT Marcina TUTAJ), który będąc w randze zastępcy dyrektora Centralnego Ośrodka Informatyki (COI - konto TT COI TUTAJ) odpowiada za Pion Rozwoju Produktów i Usług. No więc porozmawialiśmy sobie któregoś wieczoru o projektowaniu, formularzach, badaniach, stronie obywatel.gov.pl i jeszcze kilku bardzo ciekawych kwestiach.
RED: Dobry wieczór
MM: Dobry wieczór
RED: Przygotowałam sobie pytania na podstawie wywiadu http://nietylko.design/001-marcin-malicki/ o którym wspominaliśmy na portalu. Może zaczniemy od User Experience, czyli projektowania zorientowanego na użytkownika. Chciałabym, żebyś o tym coś więcej powiedział. Na czym to polega? Ja rozumiem to jako np. interaktywny formularz który sam się wypełnia, na podstawie „podpowiadających” pytań.
MM: To jest coś więcej. W projektowaniu zorientowanym na użytkownika zasadniczo chodzi o to, że gdy projektujemy cokolwiek, to nie robimy tego według własnego przekonania. Wszystko jedno czy to jest strona internetowa, czy sposób zorganizowania wydziału obsługi mieszkańców w urzędzie, czy to jak opisujemy kontenery do segregowania śmieci, czy formularz papierowy w urzędzie. Nie robimy tego wg własnego wyobrażenia tego, co użytkownik rozwiązania będzie myślał, jak on będzie tego używał, jak on to rozumie.