10 skutecznych porad mediowego eksperta
Przygotowanie zapytania ofertowego na zakup powierzchni reklamowej wymaga stosowania dobrych praktyk, aby celnie określić wiele zapisów m.in.:
1) Przedmiot zamówienia–. ustal główny zakres kampanii reklamowej np. kampania spotowa w telewizji. Warto odkreślić sposób zakupu poprzez domy mediowe czy bezpośrednio od biur reklamy.
2) Szczegółowy opis przedmiotu zakupu- określ media: telewizja, radio, Internet, prasa, reklama zewnętrzna, kino i podział budżetu, aby porównać oferty pomiędzy poszczególnymi mediami.
3) Budżet – podaj maksymalny budżet brutto oraz netto – warto tę dane podać na początku zapytania ofertowego. Zawrzyj zapis, że oferty które przekraczają dopuszczalny budżet nie będą rozpatrywane.
4) Cel kampanii– opisz na czym polega kampanii i jakie ma cele do spełnienia. Określ zakładany efekt kampanii np. świadomość problemu, ilość rejestracji oraz w jaki sposób będziesz mierzyć te efekty?
5) Grupa celowa – określ grupę komunikacyjną i wydziel konkretną grupę mediową do zakupu powierzchni reklamowej. Sprawdź liczebność grupy i dostosuj budżet do wielkości grupy. Zbyt szeroka grupa np. 18-59 licząca ponad 22 mln osób, może sprawić, że nie dotrzesz do wszystkich w ramach ograniczonego budżetu.
6) Wymagania związane z kampanią w danych mediach– napisz co wykonawca ma przygotować w ofercie
a. Analizy oglądalności/ słuchalności/ czytelnictwa w zależności od medium
b. GRP (przeliczone na 30” i 15”) i budżet w podziale na stacje, tygodnie, pory dnia przy minimalnym udziale PT w zdefiniowanych przedziale czasowym np. 18:00-22:59
c. średni koszt zakupu czyli CPP, w TG
d. wartość zasięgu całkowitego (1+) i efektywnego (np. 3+) dla kampanii w danym medium
e. propozycję planu mediowego ze wskaźnikami
f. ew. propozycję przeprowadzenia działań dodatkowych
7) Kryteria oceny ofert– uporządkuj ważność każdego kryterium i przyporządkuj właściwą wagę dla każdego kryterium. Podaj sposób wyliczenia ze wzoru np. Cba/Cbn x …. pkt
Cba – wartość oferty aktualnie ocenianej
Cbn – wartość najwyższa
Ważne czynniki
8) Format składania ofert– zadbaj również o formę elektroniczną, gdy na przygotowanie i przesłanie oferty jest mało czasu.
9) Strategia mediowa– zastanów się jak ważną rolę odgrywa w przygotowaniu oferty. Warto dodatkowe punkty przeznaczyć za pomysł na strategię i taktykę doboru mediów z analizami dotarcia do grupy celowej.
10) Flowchart kampanii– zadbaj o swój dokument, aby zarządzać efektywnie kampanią.
Kontakt: http://mediowyekspert.pl/
Telefon : 502-524-437
Email : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.