...Nagrodzie Służby Publicznej 2015
W artykule Wjawora mogliście przeczytać o zaproszeniu ONZ do nominowania instytucji do Nagrody Służby Publicznej 2015. Zgodnie z obietnicą poniżej przedstawiam więcej szczegółów dotyczących kategorii i kryteriów - w tłumaczeniu własnym. Przyznam, że ciężka to była praca (język urzędowy + język zarządzania utworzyły swój jeszcze bardziej dziwaczny język) i bardziej zależało mi na przekładzie zrozumiałym w miarę niż literalnym - niemniej jeszcze wrócę do tematu, bo chodzi za mną artykuł związany właśnie ze zrozumiałością języka... Nie tylko naszego ojczystego. A tymczasem poniżej macie przetłumaczone wszystkie kategorie i kryteria zamieszczone w czterech tabelkach na stronie UNPAN.
Poprawa jakości usług publicznych | |
Kryteria | Opis |
Podnoszenie efektywności |
Usprawnianie procesów, zmniejszanie biurokracji , poprawianie koordynacji i innych środków prowadzących do zwiększenia wydajności.Wzrost efektywności musi być wspierany przez wymierne wskaźniki, ankiety, kwestionariusze, itp. [red: musi być mierzalny] |
Zapewnienie wysokiej jakości usług publicznych | Zapewnienie terminowości, uprzejmości, dostępności i orientacji na klienta - w świadczeniu usług publicznych. Włącznie z dostępnością usług administracji publicznej w czasie i w formach, które są bardziej wygodne dla społeczeństwa, na przykład szybkie rozpatrywanie wniosków i zastrzeżeń, zmniejszenie ilości dokumentów i innych działań które obywatele muszą wykonać w celu wykazania stanu faktycznego. |
Uwzględnianie opinii obywateli | Aktywne reagowanie na opinie i uwagi obywateli dotyczące satysfakcji z dostarczanych usług publicznych |
Poprawianie i promowanie równości dostępu |
Promowanie równości poprzez rozszerzenie świadczenia usług dla grup szczególnie wrażliwych (np biednych, kobiet, mniejszości, młodzieży, osób starszych, niepełnosprawnych i innych) i / lub umożliwianie świadczenia usług dla szerszej populacji, w szczególności za pomocą mechanizmów, które promują integrację społeczną. Rozszerzanie usług na szerszą populację niż wcześniej |
Promowanie partnerstwa | Promowanie partnerstwa między sektorem publicznym, społeczeństwem obywatelskim i sektorem prywatnym w projektowaniu i realizacji usług publicznych. |
Przekształcenie administracji | Polega na zmianach na dużą skalę , a nie stopniowych ulepszeniach. Innowacyjne metody, narzędzia i techniki, w kontekście danego kraju lub regionu, są stosowane do zagadnień takich jak modernizacja, zmiany kultury organizacyjnej, reformy administracyjne lub całkowite przebudowanie procedur świadczenia usług rządowych |
Wprowadzenie nowej koncepcji | Wprowadzenie unikalnego pomysłu, wyraźnie nowego podejścia do rozwiązania problemu, lub niepowtarzalnej polityki lub wdrożenia projektu, w kontekście danego kraju lub regionu, dla przejrzystości, odpowiedzialności i reagowania w służbie publicznej |
Wspieranie udziału w podejmowaniu decyzji politycznych poprzez mechanizmy innowacyjne | |
Kryteria | Opis |
Promowanie zdolności reagowania | Zwiększenie reakcji rządu na postulaty i potrzeby obywateli; sprzyja uwzględnianiu poglądów zainteresowanych grup społecznych w życiu publicznym; i wykazuje otwartość poprzez mechanizmy konsultacyjne ze społeczeństwem |
Promowanie udziału obywateli poprzez nowe mechanizmy instytucjonalne | Wdrażanie nowych procedur i mechanizmów instytucjonalnych ukierunkowujących żądania i poglądy obywateli. Może to obejmować systemy wspomagania decyzji, sieci rządowe i mechanizmy konsultacyjne prowadzące do bardziej efektywnego podejmowania i realizacji polityki, jak i całościowego i "poziomego" podejścia do świadczenia usług publicznych i zarządzania. |
Ułatwianie e-uczestnictwa | Włączenie rządów - decydentów i urzędników publicznych - do lepszej interakcji ze społeczeństwem, zwłaszcza poszczególnych obywateli oraz umożliwia obywatelom, na przykład, lepiej wyrazić swoje potrzeby, uczestniczyć i oddziaływać na politykę wypowiedzieć się na temat realizacji polityki; informacji zwrotnej na temat usług publicznych (on i off-line); czy złożyć skargę. |
Przekształcenie administracji | Polega na zmianach na dużą skalę , a nie stopniowych ulepszeniach. Innowacyjne metody, narzędzia i techniki, w kontekście danego kraju lub regionu, są stosowane do zagadnień takich jak modernizacja, zmiany kultury organizacyjnej, reformy administracyjne lub całkowite przebudowanie procedur świadczenia usług rządowych |
Wprowadzenie nowej koncepcji | Wprowadzenie unikalnego pomysłu, wyraźnie nowego podejścia do rozwiązania problemu, lub niepowtarzalnej polityki lub wdrożenia projektu, w kontekście danego kraju lub regionu,dla większego udziału obywateli w podejmowaniu decyzji politycznych, szczególnie dla ubogich. |
Promowanie kompleksowego podejścia, jakim kieruje się państwo w wieku informacji | |
Kryteria | Opis |
Promowanie prawnych i instytucjonalnych ram na rzecz harmonizacji polityk, programów, i zintegrowania usług |
Opracowanie i wdrażanie strategii krajowych, ram regulacyjnych i instytucjonalnych (w tym infrastruktury, ludzi i procesów) w celu harmonizacji polityk i programów poprzez promowanie współpracy i maksymalizacji synergii między różnymi sektorami rządowymi w celu osiągania wspólnych efektów, które zwiększają wartość publiczną. Powoduje wyrównanie w spójny sposób całościowych wizji rządu dotyczących rozwoju z międzyregionalnymi strategiami, celami, zadaniami i kompetencjami.. Promuje współpracę w poziomie i pionie, między różnymi szczeblami władzy, w celu świadczenia zintegrowanych usług. Stanowi ramy instytucjonalne i mechanizmy zapewnienia należytej równowagi pomiędzy współpracą międzysektorową i odpowiedzialnością sektorową |
Wspieranie przywództwa, obsady kadrowej kultury organizacyjnej współpracy | Posiadanie jasnej wizji, woli politycznej i zrozumienia narzędzi informatycznych w celu poprawy funkcji rządowych i zdolności pracowników do pracy nad przekraczaniem ograniczeń organizacji poprzez ciągłe uczenie się, szkolenia i inne działania na rzecz budowania potencjału. Promowanie kultury organizacyjnej, która zachęca do współpracy w celu osiągnięcia wspólnych celów i wyników dla zwiększenia wartości publicznej |
Zwiększanie wydajności , interoperacyjności i otwartych standardów |
Zwiększanie wydajności poprzez zintegrowanie podstawowych usług różnych agencji rządowe za pomocą otwartych standardów, otwartych danych i zachęcanie do korzystania z systemów wspólnych, takich jak przetwarzanie w chmurze dla bezproblemowej integracji. Minimalizacja dublowania wysiłków i redukcja kosztów poprzez dzielenie się wiedzą i wymianą danych, bardziej efektywne wykorzystanie zasobów poprzez integrację działań biurowych zaplecza, wykorzystania innowacyjnych kanałów i narzędzi, takich jak narzędzia teleinformatyczne poprzez zapewnienie między innymi pojedynczych punktów , internetowych i mobilnych stron, które agregują usługi rządowe dla ułatwienia korzystania i dostępu itp. Umożliwianie różnym systemom do wymiany informacji, połączyć je z innymi źródłami informacji i następnie przetwarzać je w zrozumiały sposób, zarówno poziomo jak i pionowo. Uwzględnianie kwestii prywatności i bezpieczeństwa przy tworzeniu interoperacyjności pomiędzy systemami. |
Wspiera aktywizację społeczną i współpracę między agencjami rządowymi i obywatelami |
Wspiera aktywizację społeczną poprzez docieranie do słabszych grup społecznych, w tym: (i) biednych; (ii) kobiety; (iii) niepełnosprawnych; (iv) analfabetów; (v) młodzież; (vi) osoby w podeszłym wieku; (viii) migrantów; oraz (viii) rdzenną ludność; zwiększa komunikację i współpracę między organami administracji publicznej i obywatelami, mając na celu poprawę przepływu informacji, przejrzystość i odpowiedzialność; obejmuje kanały dla aktywnego udziału obywateli i mechanizmy służące monitorowaniu i ocenie zarządzania rozwojem we współtworzeniu wartości publicznych w kierunku zarządzania publicznego. |
Przekształcenie administracji | Polega na zmianach na dużą skalę , a nie stopniowych ulepszeniach. Innowacyjne metody, narzędzia i techniki, w kontekście danego kraju lub regionu, są stosowane do przekształcenia organizacji z sektora publicznego poprzez wdrożenie w całej administracji rządowej podejścia do dostarczania usług, między innymi, poprzez strategiczne stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych we władzach. |
Wprowadzanie nowej koncepcji | Wprowadza unikalny pomysł, wyraźnie nowe polityki i sposób realizacji, podejście do promowania w całej administracji rządowej metod i / lub innowacji, w kontekście danego kraju lub regionu, w celu zwiększenia wydajności w sektorze publicznym oraz rozwoju społeczno-gospodarczego |
Promowanie świadczenia usług publicznych z uwzględnieniem równości płci | |
Kryteria | Opis |
Zapewnia usług wysokiej jakości dla kobiet | Zapewnia lepszy dostęp do wysokiej jakości i niedrogich usług dla kobiet; Obejmuje innowacje w mechanizmach świadczenia usług, które zaspokajają specyficzne potrzeby kobiet, w szczególności w odpowiedzi na szczególne zagrożenia bezpieczeństwa, ciężaru opieki, mobilności i problemów z dostępem, z jakimi borykają się kobiety |
Promowanie odpowiedzialności w zakresie realizacji usług dla kobiet |
Wykorzystywanie dokumentacji w różnych formach, które mogą służyć jako dowód przestrzegania przez rząd praw człowiekaw stosunku do kobiet; zapewnienie mechanizmów wspierające kobiety w łatwym dostępie do informacji na temat działań rządu, wszczęcia dochodzenia lub odszkodowania w razie potrzebyw stosunku do kobiet; i zapewnia, że urzędnicy ponoszą konsekwencje, kiedy potrzeby kobiet są ignorowane lub gdy prawa kobiet do realizacji usług nie są chronione |
Promowanie przejrzystości w zakresie realizacji usług dla kobiet | Tworzenie mechanizmów w celu zwiększenia możliwości do obserwacji przez kobiety, monitorowania i analizowania rządowego podejmowania decyzji i procesów, w tym uczestnictwa w procesie budżetowania i planowania, oraz mechanizmów przekazywania opinii przez obywateli. |
Promowanie reagowania na potrzeby kobiet | Zwiększanie szybkość reakcji rządu na wymagania i potrzeby kobiet, w szczególności tych, w odległych obszarach wiejskich Pokazywanie otwartości poprzez mechanizmy konsultacyjne z kobietami i ich przedstawicielami Wdrażanie nowych procedur i mechanizmów instytucjonalnych tworzących odrębne kanały dla wymagań i poglądów kobiet . Może to obejmować systemy wspomagania decyzji, sieci współpracy rządowej i mechanizmów konsultacji prowadzące do bardziej efektywnego podejmowania i realizacji polityki, a także wielosektorowego oraz "poziomego" podejścia do realizacji usług publicznych i zarządzania. |
Promowanie równość płci w realizacji usług publicznych | Wprowadzanie zachęt i zmian w polityce zatrudnienia, włączając w to w rekrutację, awans, szkolenia, wynagrodzenia i strategii zarządzania karierą, aby zwiększyć liczbę kobiet w sektorze publicznym na wszystkich szczeblach, w tym na pierwszej linii i na szczeblach decyzyjnych. |
Przekształcenie administracji | Polega na zmianach na dużą skalę , a nie stopniowych ulepszeniach w celu promowania praw kobiet.Innowacyjne metody, narzędzia i techniki, w kontekście danego kraju lub regionu oraz stosowania ich w odpowiedzi na potrzeby kobiet. Mogą one obejmować świadczenie usług e-administracji zmiany kultury organizacyjnej, reformy administracyjne; lub przegląd rządowych procedur dostosowanych do płci przy realizacji usług i stosowanie procesów zarządzania wiedzą. |
Wprowadzanie nowej koncepcji dla udziału kobiet w kształtowaniu polityki | Wprowadzanie wyraźnie nowego podejścia do wspierania udziału obywateli, zwłaszcza biednych kobiet, w kształtowaniu polityki, może to być poprzez wdrożenie nowej techniki zarządzania wiedzą, unikalnej polityki lub projektu i sposobu realizacji w kontekście danego kraju lub regionu. |