Ukazał się pierwszy tegoroczny numer Przeglądu...
W przeglądzie jak zwykle znajdziemy sporo informacji o bieżących wydarzeniach, spotkaniach, prowadzonych projektach. Na ponad 70 stronach z pewnością każdy znajdzie coć ciekawego dla siebie. Jest szereg propozycji rozwiązań, którymi chcieli się podzielić ich autorzy, może pozwoli to usprawnić też funkcjonowanie innych urzędów. Między innymi znajdziemy w przegladzie:
- Informację o rozstrzygnięciu Konkursu Szefa Służby Cywilnej „Profesjonaliści w służbie obywatelom
- Relację z seminarium na temat wzajemnych relacji polityków i urzędników w państwach OECD, które odbyło się 24 stycznia 2014 r.
- Kolejny głos z cyklu mieszczącego się w konwencji naszego portalowego AUTOPORTRETU: Służba nie drużba - Małgorzata Zych (przy okazji przypominamy, że jeśli ktoś ma ochotę podzielić się swoimi doświadczeniami, czy własnym spojrzeniem na to jacy jesteśmy – w AUTOPORTRECIE jest jeszcze sporo miejsca).
Także tradycyjne już tematy, czyli propozycje z zakresu ZZL, a wśród nich:...
- Rozmowa Wojciecha Zielińskiego, zastępcy dyrektora Departamentu Służby Cywilnej KPRM z Ewą Wojewódko, dyrektorem generalnym Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
- Diagnoza postaw i potrzeb pracowników jako podstawa skutecznego zarządzania zasobami ludzkimi. Współpraca Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Sopocie
- Badanie poziomu satysfakcji pracowników jako jedno z działań w ramach Programu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w latach 2010 - 2013 w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu
Jest też kilka porad i dobrych praktyk:
- Komunikacja wewnętrzna w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim w Rzeszowie. Program eIK, intranet i folder publiczny poczty elektronicznej jako elektroniczne narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w administracji
- Modelowy rozwój pracownika
- Zintegrowany System Zarządzania w Izbie Skarbowej w Zielonej Górze
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi. Godzenie wartości humanitarnych ze skutecznym zapobieganiem nielegalnej migracji
- Forum Cudzoziemców w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie
- Strona internetowa urzędu, czyli rzecz o wizerunku administracji publicznej
Znalazło się również trochę miejsca na podsumowanie realizacji szkoleń centralnych w służbie cywilnej w 2013 r. i dla karki z historii - Administracja polska w okresie powstania.
A mi utkwiło w głowie po pierwszym zajrzeniu na łamy, tych kilka zdań, które powiedział prof. Roel Bekker (były sekretarz generalny ds. reformy administracji w Holandii) na seminarium na temat wzajemnych relacji polityków i urzędników w państwach OECD:
„… to sama służba cywilna jest odpowiedzialna za rozwój i doskonalenie swojej jakości i wydajności. Urzędnicy mogą podejmować inicjatywy na rzecz reformy obszarów administracji, za które od-powiadają. Jeśli służba cywilna będzie czekać na zachętę polityczną lub inicjatywy polityczne w tym zakresie, można być więcej niż pewnym, że wyniki nie będą zadowalające. Politycy nie są zasadniczo zainteresowani wypracowaniem długoterminowej jakości służby cywilnej; interesuje ich tylko jej wielkość, koszty utrzymania i lojalność wobec polityków będących w danej chwili u władzy. Służba cywilna powinna inwestować w rozwój swoich tradycyjnych wartości, takich jak neutralność, kompetencje i zdolność mówienia władzy prawdy. Oznacza to również, że służba cywilna winna inwestować w rygorystyczny i uczciwy proces selekcji i rekrutacji, aby mieć pewność, że wybrani zostaną najlepsi i najbardziej kompetentni – i otrzymają godziwe wynagrodzenie. Należy ponadto inwestować w dodatkowe programy szkoleniowe, aby rozwijać ich umiejętności i pokazać, czym tak naprawdę jest życie w naszej wielkiej wiosce.”
Zapraszamy do lektury