Dla leniwych, w pigułce trochę cytatów ze sprawozdania. To są fragmenty istotne dla nas (czyli drobnych żuczków), ale zachęcam do poczytania całości, bo inne sprawy też - choćby pośrednio - nas, żuczków dotyczą.


Podkreślenia wymaga fakt, że członkowie korpusu służby cywilnej wykonywali w 2011 r. swoją misję z wysoką dojrzałością społeczną pomimo kolejnego roku spadku realnych wynagrodzeń oraz spadku zatrudnienia w służbie cywilnej o 1,3%. (...)

Z informacji uzyskanych od dyrektorów generalnych urzędów wynika, że podstawowym problemem kadrowym jest rezygnacja kompetentnych pracowników z pracy w urzędzie ze względu na niskie i mało konkurencyjne w stosunku do innych instytucji wynagrodzenie – wskazanie problemu przez ponad 57% urzędów. (...)

Należy zwrócić uwagę, iż w ustawie budżetowej na 2011 r. nie została uwzględniona rezerwa celowa na modernizację służby cywilnej, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej, o której utworzenie w toku prac nad projektem ustawy budżetowej Szef Służby Cywilnej wnioskował do Ministra Finansów. Zgodnie z ww. przepisem środki z przedmiotowej rezerwy powinny być przeznaczone na realizację strategii zarządzania zasobami ludzkimi, wdrożenie standardów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz zasad etyki korpusu służby cywilnej.(...)

Brak wystarczających zasobów kadrowych w stosunku do realizowanych zadań jest najczęstszym problemem wskazywanym przez urzędy – wskazało ten problem 42,2% urzędów, w szczególności urzędy administracji zespolonej szczebla powiatowego i urzędy skarbowe. Podobny odsetek urzędów (41,6%) wskazywał na brak wystarczających środków finansowych na realizację zadań urzędu. Ponadto 8,2% urzędów uznało za problem brak samodzielności budżetowej wynikający z podległości dysponentowi wyższego stopnia.(...)

Przeciętne wynagrodzenie miesięczne w korpusie służby cywilnej w 2011 r. (z uwzględnieniem nagród i dodatkowego wynagrodzenia rocznego) kształtowało się na poziomie 4 632 zł brutto i było wyższe niż w 2010 r. o 3,6% w ujęciu nominalnym, tj. o 159 zł - w 2010 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie wynosiło 4 473 zł brutto. Przy uwzględnieniu wskaźnika inflacji w 2011 r. (104,3%) nastąpił realny spadek przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w korpusie służby cywilnej o 0,7% (w 2010 r. również odnotowano spadek realnego wynagrodzenia w korpusie służby cywilnej – o 1,2%). Jednakże, w przypadku nieuwzględniania środków na wynagrodzenia prowizyjne pracowników egzekucji administracyjnej – włączonych do budżetów urzędów skarbowych w 2011 r. – przeciętne miesięczne wynagrodzenie w korpusie służby cywilnej wyniosłoby 4 558 zł brutto. Oznaczałoby to wzrost w stosunku do 2010 r. o 1,9%, tj. o 85 zł w ujęciu nominalnym oraz spadek o 2,3% w ujęciu realnym. Podkreślenia wymaga fakt, iż w gospodarce narodowej w 2011 r. nastąpił wzrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (z kwoty 3 225 zł w 2010 r. do kwoty 3 400 zł w 2011 r.) w stosunku do roku 2010 o 5,4% w ujęciu nominalnym, a przy uwzględnieniu wskaźnika inflacji – realny wzrost o 1,2% (w 2010 r. w gospodarce narodowej odnotowano również realny wzrost – o 1,3%). Jednocześnie należy zauważyć, że w 2011 r. kwota bazowa dla członków korpusu służby cywilnej, a także dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe pozostała na niezmienionym poziomie w stosunku do 2009 r.(...)


Przeszło 53% analizowanych urzędów, jako istotny problem, wskazało mało konkurencyjne wynagrodzenia, w szczególności w stosunku do sektora prywatnego. Drugi z najczęściej wskazywanych przez urzędy problemów (prawie 30%) to mało motywacyjny charakter wynagrodzeń służbie cywilnej. Jednocześnie dla prawie 14% urzędów problem stanowią różnice w poziomie wynagrodzeń pomiędzy poszczególnymi grupami urzędów w służbie cywilnej.W tym miejscu należy podkreślić, iż w roku 2012 będą kontynuowane prace, rozpoczęte w 2011 r., mające na celu udoskonalenie systemu motywacyjnego w zakresie nagród, m.in. poprzez stworzenie dobrych praktyk w zakresie nagradzania członków korpusu służby cywilnej. (...)


Zauważalna jest jednocześnie tendencja polegająca na niższym tempie wzrostu poziomu wynagrodzeń w korpusie służby cywilnej w stosunku do całej administracji publicznej. Istnieje zatem obawa, że wyższe wynagrodzenia w jednostkach samorządu terytorialnego mogą powodować odpływ osób zatrudnionych w służbie cywilnej do samorządu, zwłaszcza w miastach wojewódzkich.(...)


Warto podkreślić, iż mimo wyższych kwalifikacji wymaganych na stanowiskach należących do służby cywilnej, przeciętne wynagrodzenie w korpusie realnie spada (w 2009 r., w 2010 r. i w 2011 r.), w przeciwieństwie do gospodarki narodowej i sektora przedsiębiorstw.(...)


W 2011 r. najczęściej wskazywanymi przez urzędy problemami w naborach na stanowiska niebędące wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej były:

- brak kandydatów posiadających specjalistyczne wykształcenie lub doświadczenie niezbędne do pracy w urzędzie,

- bardzo duża liczba kandydatów w przypadku ogłoszeń o naborach na stanowiska, na które nie są wymagane wysokie kwalifikacje,

- brak zainteresowania lub rezygnacja kandydatów z ubiegania się o wolne stanowisko ze względu na niskie wynagrodzenie(...)


Wydaje się, że w celu rozwiązania części problemów sygnalizowanych przez urzędy potrzebne są zmiany systemowe w kierunku zwiększenia motywacji do podejmowania pracy w służbie cywilnej, także przez osoby z wykształceniem specjalistycznym.(...)


Z informacji przekazanych przez urzędy w rocznych sprawozdaniach wynika, że obok ograniczonych środków na szkolenia i rozwój zawodowy, najwięcej problemów w 2011 r. powodował brak narzędzi pomocnych w ustaleniu luk kompetencyjnych i potrzeb szkoleniowych członków korpusu służby cywilnej(...)


Z przekazanych przez urzędy danych dotyczących rozliczania pracy w godzinach nadliczbowych członków korpusu służby cywilnej (uwzględniających okresy rozliczeniowe rozpoczęte w 2010 r. i zakończone w 2011 r.) wynika, że w 2011 r. przepracowano ok. 95372137 godzin nadliczbowych, z tego ok. 450 490 godzin (powyżej 47%) w administracji skarbowej. Z zebranych danych wynika ponadto, że rozliczono ok. 68% godzin nadliczbowych.

Jako najczęstsze przyczyny nierozliczenia godzin nadliczbowych podawano: wystąpienie godzin nadliczbowych pod koniec okresu rozliczeniowego, braki kadrowe oraz wnioski o udzielenie czasu wolnego w innym okresie rozliczeniowym bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu.

Obecne rozwiązania nie przewidują rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych ani wynagrodzeniem, ani czasem wolnym w zwiększonym wymiarze, co jest niezgodne z Europejską Kartą Społeczną.(...)


Szef Służby Cywilnej wyraża zaniepokojenie długotrwałym przebiegiem naborów na stanowiska dyrektorów generalnych urzędów, w szczególności

nieprzestrzeganiem przez niektóre właściwe organy administracji rządowej ustawowej zasady niezwłoczności podejmowania przez nie działań na rzecz obsadzania wakatów na tych stanowiskach.(...)

Celem strategii (zarządzania zasobami ludzkimi) jest zwiększenie skuteczności i efektywności działań członków korpusu służby cywilnej (cel główny) oraz wzmocnienie zarządzania w służbie cywilnej i zwiększenie profesjonalizmu członków korpusu służby cywilnej (cele szczegółowe).

Przyjęto, że cele strategii będą realizowane w ramach czterech priorytetów:

(1) Upowszechnienie stosowania skutecznych i efektywnych metod i dobrych praktyk zarządzania,

(2) Wspieranie rozwoju zawodowego członków korpusu służby cywilnej,

(3) Tworzenie skutecznych mechanizmów i sytemu wynagrodzeń w służbie cywilnej,

(4) Podniesienie świadomości etycznej, wzmocnienie etosu i poczucia służebności oraz poprawa wizerunku służby cywilnej. W ramach prac nad strategią wypracowano także deklaracje wizji i misji służby cywilnej.(...)


Kolejny rok (od 2009 r.) utrzymuje się realny spadek przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń członków korpusu służby cywilnej – przy towarzyszącym mu realnym wzroście wynagrodzeń w gospodarce narodowej i sektorze przedsiębiorstw. Zdaniem Szefa Służby Cywilnej zasadne jest odmrożenie wynagrodzeń w korpusie służby cywilnej od 2013 r.

- W 2011 r. (podobnie jak w 2010 r.) nie utworzono rezerwy budżetowej na modernizację służby cywilnej, przewidzianej w art. 16 ustawy o służbie cywilnej. Może to zagrozić realizacji działań zaplanowanych w strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej, zwłaszcza w świetle możliwości ograniczenia finansowania zaplanowanych działań ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

- W 2011 r., podobnie jak w latach 2009 i 2010 stwierdzono pogłębianie się niespójności między poziomem wynagrodzeń w korpusie służby cywilnej a wynagrodzeniami osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe („R”), co wpływa na relacje pomiędzy osobami zajmującymi stanowiska w służbie cywilnej i osobami zajmującymi stanowiska polityczne.(...)

Komentarze (0)

    Attach images by dragging & dropping or by selecting them.
    The maximum file size for uploads is MB. Only files are allowed.
     
    The maximum number of 3 allowed files to upload has been reached. If you want to upload more files you have to delete one of the existing uploaded files first.
    The maximum number of 3 allowed files to upload has been reached. If you want to upload more files you have to delete one of the existing uploaded files first.
    Dodajesz jako
    Joomla templates by a4joomla