my_smieciarze

Co się zmieni w urzędach skarbowych

Na stronach Gazety Prawnej pojawił się artykuł Fiskus wypełni twój PIT. Wprawdzie nigdzie nie dopatrzyłam się daty tych zmian, ale mimo to dorzucę może kilka wątpliwości do tych przedstawionych w tekście.

Otóż podstawowym warunkiem wypełniania takiego wstępnego PITu jest wcześniejsze wprowadzenie PIT-11 do bazy danych. Na dziś to są dokumenty zazwyczaj wprowadzane na końcu - kwestia priorytetów wprowadzania dokumentów - w pierwszej kolejności "idą" takie, gdzie nieterminowe wprowadzenie niesie za sobą konsekwencje typu zagrożenie wypłacaniem odsetek, nieprzekazanie w terminie OPP etc. Rozumiem, że zmiana ta zostanie wprowadzona, jak już wszystkie PITy11 będą składane elektronicznie. Ok.


Pytanie: dokąd? Skoro nie będzie rejonizacji, gdzie jest powiedziane, że pracodawca musi złożyć PIT11 tam gdzie się chce rozliczać podatnik? Czyli wniosek: wszyscy pracownicy urzędów będą mieli dostęp do całej bazy, której dzisiaj jeszcze nie ma, więc te zmiany raczej nie zdarzą nam się jutro. Ani nawet za rok.

Ten sam wniosek dotyczy dostępu do informacji, czy np. podatnik nie dostał już gdzieś zwrotu o który wnioskuje...

Pytanie kolejne: podatnik będzie musiał o coś poprosić. Np. konkretny urząd o wstępne wypełnienie jego PITa. Czy może o "obróbkę" PITa 11 na wstępne zeznanie podatnika będzie prosił pracodawca? Tylko że ta druga opcja nie bardzo będzie miała sens... Bo jakoś nie widzę możliwości puszczania na skrzynki tych PITów w ciemno... Nawet jeśli będzie to działało jak w banku internetowym, tj. każdy urząd będzie miał dostęp do wszystkich zarejestrowanych kont, skąd bez wniosku podatnika miałoby być wiadomo, który komu i co ma wysłać??? Konieczna będzie też pełna synchronizacja wprowadzania dokumentów we wszystkich podległych jednostkach (zapewne przyzwyczaja nas do tego już miernik szybkości wprowadzania, który i tak gdzieniegdzie leży...) bo nietrudno wyobrazić sobie bardzo aktywnego pracobiorcę który miał kilkunastu pracodawców z terenu całego kraju, a każdy swój PIT-11 wyśle do innego urzędu...

I tak dalej...

Wniosek jest jeden: póki nie ma centralnych baz i dokumety składane przez podatników w ogromnej większości (w planie działalności MF na 2012r. założono, iż stosunek dokumentów złożonych elektronicznie do wszystkich wyniesie 11%) "wklepywane" są ręcznie, tak szybko te zmiany nie nastąpią. Może nawet ustawodawca zdąży z niezbędnymi zmianami w przepisach...


 

 

 

Joomla templates by a4joomla