Plan szkoleń centralnych dla s.c. zatwierdzony

ProfileSzef Służby Cywilnej podpisał, a Rada Służby Publicznej pozytywnie zaopiniowała plan szkoleń centralnych na rok 2018. W tym roku będą to szkolenia z etyki (dla 192 osób, głównie dla doradców etycznych, osób z KPRM, urzędów centralnych i urzędów wojewódzkich), RODO (dla 128 osób, głownie dla osób wykonujących zadania związane z dostępem do danych osobowych - trochę mała grupa w stosunku do potrzeb), Akademia Menedżera (dla 256 osób). Rekomendacja Szefa s.c. obejmuje organizację szkoleń z zakresu KPA, efektywnej komunikacji oraz obsługi kilenta z niepełnosprawonościami i projektowania dostępnych usług. Tyle w skrócie info ze strony DSC, zainteresowanych odsyłam do planu. Pracowników KAS i resortu finansów spoza KAS może zainteresować informacja, że szkolenie e-learningowe w zakresie RODO jest już dostępne na platformie Atena2. Warto tam zajrzeć; niestety, ta platforma jest dostępna wyłącznie z wewnętrznej sieci resortu. Może nie jest to znany fakt - najbardziej znaną placówką kształcącą urzędników jest Krajowa Szkoła Administracji Publicznej - ale KAS posiada własną szkołę: Krajową Szkołę Skarbowości (wcześniej: Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów).
Jako trener mam swoje własne obserwacje na temat szkoleń. Przede wszystkim obserwuję niekiedy wysyłanie uczestników "z łapanki", podczas gdy osoby zainteresowane nie zawsze są informowane o możliwości uczestnictwa. Dziedzina jest dość specyficzna i od uczestnika szkolenia wymagana jest już na wstępie znajomość określonych narzędzi informatycznych. NIe mówiąc o niezbędnej wiedzy merytorycznej i predyspozycjach analitycznych. Wystarczy na szkoleniu dla zaawansowanych jeden uczestnik, który nie spełnia tych warunków aby zmniejszyć skuteczność tych zajęć dla pozostałych. Im bardziej jednorodna grupa pod kątem poziomu zaawansowania, tym więcej jesteśmy w stanie zrobić. Dlatego - tu do szefów kierujących pracowników na szkolenia - w takich przypadkach nie rzucajcie ludzi od razu na głęboką wodę, bo się zniechęcą. Nikt nie lubi za mocno odstawać od grupy.
Drugi apel: nie wysyłajcie na szkolenia pracowników, którzy nie chcą na nie jechać. To nie musi wynikać z krnąbrności. To może wynikać choćby z tego, że w życiu prywatnym tego człowieka akurat nie jest to dobry moment. Z wysłania na siłę żadna ze stron nie będzie zadowolona...
Podsumowując dygresję: czytajmy warunki wskazane w zaproszeniu i bierzmy pod uwagę potrzeby pracownnika. Zazwyczaj w naszym przypadku (naszym, bo szkolę w duecie z koleżanką) są 2, 3 góra 4 miejsca na województwo i wysyłając kogoś na siłę może odbieramy miejsce komuś, kto skorzystałby znacznie bardziej - ale pracuje w innej jednostce. Sam IPRZ nie może zakładać od razu wybitnie eksperckiej wiedzy, do wszystkiego dochodzi się stopniowo.
Wracając jednak do tematyki szkoleń bardziej ogólnie - to jest świetna okazja do nawiązywania zawodowych kontaktów (networking!!). Przecież najczęściej uczestnicy zajmują się (z grubsza) tym samym, Poznają kolejną osobę, z którą być może będą mogły "przegadać" problem gdy zajdzie taka potrzeba. To rozszerza dostępność do specjalistów poza macierzystą jednostkę. I zdaję sobie sprawę, że szkolenia zewnętrzne tak naprawdę nie są dostępne wszystkim zatrudnionym w urzędach. Stąd na koniec, niezależnie od badań prowadzonych przez Szefa s.c. i Waszych szefów chcę Wam zaproponować ankietę, składającą się z sześciu pytań. Jak zawsze, nieco przewrotnie chcemy sprawdzić, jak wygląda dostępność szkoleń, trafość propozycji w stosunku do potrzeb i samokształcenie vs. inne sposoby nabywania wiedzy.

ANKIETĘ ZNAJDZIECIE TUTAJ

Joomla templates by a4joomla