...na zakończenie roku
Koniec roku zazwyczaj przynosi rozmaite podsumowania. Tym razem raport OECD, o którym informację znalazłam na
stronie DSC traktuje o kompetencjach kadr służby cywilnej. Widząc w tytule "raport" spodziewałam się raczej podsumowania i analizy stanu bieżącego. Tymczasem opracowanie - w mojej ocenie - stanowi zbiór pobożnych życzeń, aczkolwiek w jednym z rozdziałów znajdziemy przykłady rozwiązań w wybranych krajach OECD. Jaka więc wg raportu powinna być osoba zatrudniona w służbie cywilnej? W rozdziale
"Wykwalifikowana służba cywilna przyszłości" wymienione zostały takie cechy jak:
1) profesjonalizm - co oznacza nie tylko właściwe kwalifikacje, ale również niezależność od bezpośredniej politycznej kontroli, kierowanie się wartościami i etyką;
2) strategiczność - czyli zorientowanie na wyniki i na przyszłość, opierająnie się na dowodach, aktywność i dostępność (nie jestem pewna, czy dobrze dobrałam to słowo - w oryginale brzmi: networked, czyli raczej ma to związek z networkingiem, współpracą w sieci. Wydaje mi się, że "dostępność" nieźle to oddaje).
3) innowacyjność - czyli umiejętność wykonywania swoich zadań na wiele różnych sposobów, umiejętność odczytywania i interpretacji danych, zorientowanie na obywateli, ciekawość, umiejętności komunikacyjne (w tym dostosowania przekazu do odbiorcy) - i co najciekawsze - posiadanie cech buntownika...
W opracowaniu wskazane jest również jakie cechy powinny posiadać osoby zarządzające i służba cywilna jako całość (czyli jako część środowiska).
W samym opracowaniu niewiele poświęcono miejsca motywacji, w tym finansowej; nieco więcej natomiast podwyższaniu kwalifikacji. Od lat wciąż postuluję większą dostępność specjalistów, nawet pomiędzy resortami, dla chcących się uczyć pracowników. Natura tak nas skonstruowała, że jesteśmy istotami społecznymi i bardzo skuteczną metodą nauki jest obserwacja. Bezpośrednia współpraca ze specjalistami i ekspertami da szybciej i lepsze efekty niż klasyczne szkolenie. Oczywiście, zawsze zostaje otwarta kwestia dysponowania czasem przez te osoby, ale instytucja mistrza, ucznia i czeladnika znana jest przecież ludzkości od wieków. Dzisiaj mamy do dyspozycji różne narzędzia. Na przykład umożliwiające telekonferencje. Zresztą te same narzędzia można wykorzystać i do komunikacji między dwiema osobami, niezależnie od tego czy pracują w różnych budynkach czy różnych miastach.
Dla mnie to dziś podstawowe narzędzie usprawniające pracę. Powinniśmy korzystać jak najszerzej z możliwości oferowanych przez udogodnienia naszej ery. Powinniśmy zacząć poważnie traktować wiedzę ekspercką, niekiedy unikalną i zapewnić jej przetrwanie. Nawet jeśli ekspert odejdzie (co nie jest rzadkością z wiadomych przyczyn) - nie wolno dopuścić do utraty tej wiedzy! Powinniśmy naprawdę zacząć zarządzać wiedzą. Mój skromny apel jest taki: mniej teorii. Więcej praktyki.
Dlaczego napisałam, że raport jest listą pobożnych życzeń? Bo mi się skojarzyło z listem do św. Mikołaja. Ładne zestawienie
CO chce się dostać. Niewiele konkretów na temat
JAK Mikołaj ma to dostarczyć w sytuacji, gdy rozbieramy komin. Teoretycznie sposób dojścia do celu opisuje
ten rozdział. Jest w nim m. in. mowa o zarządzaniu talentami. Jak wszędzie, jedni mają większe, inni mniejsze predyspozycje do wykonywania określonych zadań. Można sporo zyskać, jeśli uwzględni się te predyspozycje przy podziale pracy. Nie mówiąc o funkcji motywacyjnej zainteresowania naprawdę skierowanego na rozwój kadr.
Interesujące, że nie ma nic o rywalizacji. I bardzo dobrze. W administracji publicznej rywalizacja poszczególnych osób czy zespołów przynosi więcej szkód niż pożytku. Ale o tym pisałam już wiele razy.
Kto wie, co przyniesie przyszłość. Póki co, życzę Wam szczęśliwego Nowego Roku. Spełnienia marzeń i nadziei, zdrowia, szacunku i... szansy.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OECD (2017) "The skilled civil service of the future" in Skills for a High Performing Civil Service, OECD Publishing, Parish
OECD (2017) "Towards a highly skilled civil service" in Skills for a High Performing Civil Service, OECD Publishing, Parish