Norwegowie to naród, który należy do najszczęśliwszych na świecie pisze Erik Bertrand Larssen w „Bez litości”.Wśród nich nie wypada narzekać bo wciąż się im przypomina, że jest im dobrze podczas gdy na świecie jest wiele osób, które musi walczyć o swoje podstawowe potrzeby jak jedzenie czy poczucie bezpieczeństwa.
Takim narodem potrzebującym pomocy są Portorykańczycy. Mieszkańcy wyspy przeżyli ostatnio uderzenia trzech potężnych huraganów Harvey, Irma,Maria w wyniku czego 95% ludności nie ma prądu i wody. Puerto Rico to terytorium zamorskie Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Prawo narzucone po odbiciu kolonii z rąk hiszpańskich utrudnia pomoc zbankrutowanej wyspie (Dług 73 mld USD ). Mamy tu podobieństwo do sytuacji Służby Cywilnej w Polsce, gdzie ustawy ograniczają do zera możliwość zarobkowania pracownikom SC czy założenia działalności a jednocześnie dziewięcioletnie zamrożenie wynagrodzeń spauperyzowało tę służbę. Amerykanom chodziło o maksymalizację zysków i dominację a o co chodzi polskiemu rządowi?
Do prezydenta Trumpa płyną apele by zawiesił obowiązującą w kolonii od 1920 roku ustawę „ Jones Act for Puerto Rico” na mocy której transport towarów pomiędzy USA i Puerto Rico może odbywać się jedynie na statkach wybudowanych w USA , pod banderą USA i dowodzonych przez kapitana z USA i z załogą skradającą się z wyłącznie z amerykańskich rezydentów. Co zrobi Trump skoro takich statków brakuje?
( aktualizacja-Ustawa zawieszona czasowo od 27.09.2017 przez Prezydenta Trumpa.)
Solidaryzujemy się z mieszkańcami Puerto Rico walczącymi z bezdusznym prawem kolonialnym.
Czy pracownicy Służby Cywilnej apelujący do rządu Rzeczpospolitej Polskiej o zmianę ustawy budżetowej i odmrożenie kwoty płac , o jej urealnienie po 9 latach zamrożenia – zostaną wysłuchani ? Czy zostaną potraktowani jak Portorykańczycy?
* z wikipedii * The Merchant Marine Act of 1920, also known as the Jones Act, is a United States federal statute that provides for the promotion and maintenance of the American merchant marine.[1] Among other purposes, the law regulates maritime commerce in U.S. waters and between U.S. ports. Section 27 of the Jones Act deals with cabotage and requires that all goods transported by water between U.S. ports be carried on U.S.-flag ships, constructed in the United States, owned by U.S. citizens, and crewed by U.S. citizens and U.S. permanent residents.[2] The act was introduced by Senator Wesley Jones. -