…Na prawo most, na lewo most,  a dołem Wisła płynie,  tu rośnie dom, tam rośnie dom  z godziny na godzinę…

Profile

2 września br. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Szef Służby Cywilnej Claudia Torres -Bartyzel spotkała się z dyrektorami generalnymi urzędów. W trakcie tej konferencji pokazano kilka prezentacji przedstawiających imponujące dokonania naszej nowej Szefowej. A trzeba podkreślić, że nie minął jeszcze rok od podjęcia się tych nowych zadań. Jak widzimy to my, troszkę dalej od Warszawy, na nieco niższych piętrach hierarchii? Z pewnością diametralnej zmianie uległa forma przekazu.

Uproszczenie procedur nowe (lub znowelizowane) akty wykonawcze do ustawy o służbie cywilnej „mniej wysiłku –więcej efektu”

 – Ocenić efekty będzie można za dwa, trzy lata; pierwsze medialne opinie nie są tak entuzjastyczne i wskazują raczej na kosmetyczne zmiany a nie rewolucję. Czy faktycznie będzie mniej wysiłku, może. Czy zauważymy w praktyce te uproszczenia, czy istota ocen, wartościowania w nowej szacie poprawi jakość zarządzania?  Celem podejmowanych działań było uproszczenie procedur w służbie cywilnej, a w konsekwencji odbiurokratyzowanie w urzędach wielu codziennych czynności – jak słusznie zapisano było. Oby cel został zrealizowany. Pierwszy odbiór nowych regulacji na dole nie napawa jednak zbytnim optymizmem.

Inicjatywa obywatel - Ietap podsumowanie

– Narzędzie w bardzo ładnym opakowaniu, myślę, że ze sporymi możliwościami,   na siłę chyba już uruchomione by wywiązać się z założonych terminów. Na razie  bardziej jest to ciekawa tablica informacyjna, niż interaktywny portal kontaktowy. Chociaż muszę się przyznać, że skorzystałem przy okazji wymiany dowodu osobistego, wprawdzie bardziej z ciekawości niż potrzeby ale interesujące mnie informacje uzyskałem.   Gdzieś w tle na jednym ze slajdów mignęła mi Komunikacja pisemna – jak dla mnie to dobry i potrzebny pomysł wart większej popularyzacji. Przed nami drugi etap Inicjatywy Obywatel mający zakończyć się do końca grudnia br., też ambitny.

Rekomendacje dotyczące rozpatrywania sygnałów obywatelskich

– Czy potrzebne? Według organizatorów konferencji chyba tak, gdyż doczekały się na spotkaniu wyodrębnienia z projektu Inicjatywa Obywatel. Cel, to poprawa komunikacji i wzmacnianie zaufania pomiędzy obywatelami i państwem dzięki doskonaleniu procesu rozpatrywania sygnałów od obywateli. Skargi, wnioski, no i petycje według nowych prawnych zasad – wydaje się, że tu zawsze warto się doskonalić. Opracowanie obszerne, warte by się zapoznać (prezentacja przedstawia je w bardzo skondensowany sposób). Podnoszenie jakości usług publicznych to stałe nasze zadanie, a poprzez zwiększenie zaufania obywatela do państwa może istotnie wpłynąć również na poprawę wizerunku całej administracji. Chociaż adresatami opracowania są kierownicy jednostek i dyrektorzy generalni urzędów administracji rządowej, warto by przeczytał je każdy szeregowy członek korpusu służby cywilnej. Oby tylko merytorycznego rozpatrywania sygnałów obywatelskich nie przyćmił proces oceny i monitoringu funkcjonowania tego procesu i idąca za tym kolejna biurokratyczna sprawozdawczość.

Informacja szefa służby cywilnej o możliwych do zastosowania rozwiązaniach w zakresie zatrudniania w służbie cywilnej pracowników do realizacji projektów

– Zajrzałem z ciekawością. Po przeczytaniu stwierdzam, że „Ameryki” to nikt tu nie odkrył. Podstawowe zasady, kilka oczywistych prawnych uwarunkowań, zamiast tego rodzaju opracowań raczej warto chyba usiąść wreszcie do kompleksowej reformy modelu wynagradzania i motywowania całego korpusu.

„Przesyłka” – zagrożenie obecnością czynnika biologicznego

–  Ciekawe zestawienie statystycznych danych; mogłoby być wzbogacone o kilka bardziej szczegółowo opisanych przypadków. Chociaż niektórzy tego rodzaju szkolenia uważają za stratę  czasu, ja twierdzę, że akurat w tych sprawach lepiej systematycznie dmuchać na zimne.

 

Ogólnie dość wybuchowa mieszanka omówionych zagadnień. Wszyscy chyba z konferencji wyszli mocno dowartościowani i zadowoleni, z poczuciem jak to pięknieje nam z dnia na dzień służba cywilna. Kiedyś jednak będzie trzeba wrócić na ziemię, by zauważyć, że nie zawsze wystarczy coś odmalować, czy ładnie opakować. A  i nawet kapitalny remont czasem nie pomoże, gdy wymagana jest kompleksowa modernizacja i szereg innowacyjnych ulepszeń by zapewnić świadczenie usług publicznych na wysokim, profesjonalnym poziomie.

Joomla templates by a4joomla