Jest numer 5, a czy na piątkę?...
Na stronie DSC ukazał się kolejny numer Przeglądu Służby Cywilnej. W nim jak zwykle krótkie omówienie zawartości w wykonaniu Redaktora Naczelnego i szereg ciekawych informacji i artykułów. Pozwolę sobie krótko je i u nas zareklamować...
Z prac Rady Służby Cywilnej
Tradycyjna garść wiadomości o działaniu Rady. Od paru lat przy zaglądaniu do tej rubryki zastanawiam się jak długo jeszcze obowiązki Przewodniczącego będzie pełnił Wiceprzewodniczący. Może czas zmienić ustawę, by dostosować przepisy do życia?
Dowiedz się więcej, działaj sprawniej! Trzecia edycja Dnia otwartego dla służby cywilnej
Byliśmy. Z kolejek przy stoiskach tematycznych wnoszę, że pomysł jest bardzo dobry, a zapotrzebowanie na takie spotkania nadal duże.
XXV - lecie utworzenia rządu Tadeusza Mazowieckiego. Wystawa w KPRM
Zwiedziliśmy, a przewodnik (w przypadku grupy w której ja się załapałem – Wojciech Zawadzki) spokojnie mógłby dorabiać sobie oprowadzaniem wycieczek – pełny profesjonalizm i bardzo duży zasób wiedzy.
Wyniki postępowania kwalifikacyjnego w służbie cywilnej w 2014 r.
Garść statystycznych liczb z tegorocznego postępowania. Warto zauważyć, że regulacje dotyczące limitu mianowań są chore. W skrajnym przypadku, poza absolwentami KSAP pomimo zdania egzaminu nikt więcej nie otrzymałby mianowania. Stałoby się tak (przy założeniu że mamy w tym roku 32 absolwentów KSAP), jeśli pierwsze 169 osób, które najlepiej zdały uzyskałyby pechowo tyle samo punktów. Ponieważ nie można przekroczyć limitu 200 osób, żadna nie załapałaby się na mianowanie.
Oczywiście to czysto teoretyczne rozważania – w tej skrajnej skali. Nie mniej w tym roku takich pechowców (z równą ilością punktów po obu stronach granicy limitu mianowania) też trochę było i ostatecznie szczęśliwców mamy wraz z absolwentami KSAP tylko 186.
Jakość zarządzania w administracji publicznej. Próba bilansu
Kilka ciekawych spostrzeżeń, wniosków. By zachęcić do przeczytania przytoczę tylko:
...Po pierwsze, najczęstszym impulsem do zmian są różnego typu kryzysy. I dlatego obecny kryzys – nawet jeśli ograniczymy się tylko do państw UE – to taki kolejny motywator do zmian.
Po drugie, na skutek obecnego kryzysu jeszcze bardziej osłabła teza o nieograniczonej sile, jaką niesie za sobą gospodarka rynkowa, zdolności sektora prywatnego do ‘dobrego zarządzania’, i tym samym czołowe postulaty New Public Management (NPM) o potrzebie „urynkowienia” administracji publicznej już nie mają takiej mocy. Dobre kilkanaście lat temu pisano o tym, co ciekawie zestawia A. Matheson.
Po trzecie, coraz mocniej uwidacznia się słabość upowszechnianych w ramach NPM prostych rozwiązań opartych tylko o precyzyjne miary i zarządzanie wskaźnikami wykonania, coraz bardziej natomiast zyskuje na znaczeniu dynamiczne zarządzanie sieciami informacji, prowadzenie dialogu z różnego typu partnerami społecznymi, koordynowanie wielu poziomów procesu decyzyjnego...
Ocenianie w organizacjach biznesowych oraz samorządzie terytorialnym na tle rozwiązań obowiązujących w służbie cywilnej oraz Oceny okresowe w urzędzie – jak sprawić żeby przestały być fikcją?
To temat rzeka – dlatego każdy argument w dyskusji o zasadach oceniania pracowników wart jest wysłuchania. Szkoda, że dyskusji jest sporo, a prace nad zmianami idą własna drogą (a właściwie od jakiegoś czasu chyba drepczą w miejscu). Jestem też realistą i zdaję sobie sprawę, że nawet najlepsze przepisy nie zastąpią rzetelności oceniających.
„eKatalogi”. Nowa jakość zamówień o wartości poniżej progów stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych
Zamówienia publiczne to nie moja domena. Z artykułu dowiadujemy się, że w ramach projektu powstaje narzędzie, które według zapowiedzi ma świadczyć bezpłatną dla wszystkich użytkowników usługę elektroniczną, mającą umożliwić zamawiającym dokonywanie zakupów produktów poniżej progów stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Na ile faktycznie się ta platforma przyjmie, czy będą z niej również systematycznie korzystać urzędy? Czy wspomoże przeprowadzanie zamówień, czy odwrotnie – jestem zbyt „zielony w temacie” by cokolwiek prorokować.
Sieci publiczne.
Temat chyba wart by mu się przyjrzeć. W przypadku tego artykułu też spróbowałem wybrać fragment na zachętę:
...Jak wcześniej ym razem też Sieci międzyorganizacyjne z definicji nastawione są na współpracę. W przypadku sieci publicznych założenie o współpracy dokonywane jest chyba automatycznie. Potocznie uważa się zresztą, że organizacje publiczne czy społeczne powinny współpracować ze sobą – w końcu nie ma między nimi konkurencji, jaka występuje w sektorze komercyjnym. Okazuje się jednak, że wspólne działanie nie zawsze jest takie oczywiste: nie zawsze partnerzy zaangażowani są w równym stopniu, niektórzy chcą „podpiąć się” pod wspólne działania, inni z kolei być jedynym ojcem sukcesu, jeszcze inni realizować cele swojej organizacji...
How to Plan your Career in a Chaotic World.
To kolejny odcinek dla poliglotów, czyli nie dla mnie.
Wraz z Przeglądem nr 5/2014 otrzymaliśmy kolejny dodatek tematyczny, tym razem omówiona została Zasada otwartości i konkurencyjności naboru. Sądzę, że i ta zasada zasługuje na kilka uwag. Ale swoje przemyślenia (tym razem raczej w skromniejszej formie) na „papier" przeleję w ciągu kilku najbliższych dni bo ostatnio mam wrażenie, że doba ma zdecydowanie mniej godzin niż kiedyś.