ZZL

Opisywanie i wartościowanie stanowisk pracy - czy rzeczywiście może być przydatne w administracji publicznej?

System opisów i wartościowania stanowisk pracy budzi w administracji publicznej spore emocje. W służbie cywilnej jest obecny od 2007 roku, w sądach wdrażany jest obecnie, choć z różną dynamiką, a w administracji samorządowej wszystko zależy od lokalnych włodarzy, którzy mają w tym zakresie swobodę i z których niektórzy decydują się na jego stosowanie. Dlaczego jest tak, że jedni narzekają na obowiązek jego wprowadzenia i stosowania, a inni robią to z własnej, niczym nie przymuszonej woli? I czy z tego systemu można mieć w urzędzie korzyści czy może jest on z góry skazany na porażkę?

...czyli rzecz o szkoleniach w służbie cywilnej

Znacie to uczucie, gdy w szkole polonista zadawał nieśmiertelne pytanie: „co autor miał na myśli”? Jedna z moich nauczycielek miała pewność, że jedyną słuszną interpretacją literackich utworów jest jej własna. Zastanawiałam się już wtedy jaką ocenę dostałby u niej np. Gombrowicz gdyby próbował objaśnić o co mu chodziło kiedy pisał, powiedzmy, „Ferdydurke”… Mamy dziś okazję (co mnie ogromnie cieszy) spytać osobę, która bezpośrednio uczestniczyła w tworzeniu założeń do standardów zarządzania zasobami ludzkimi (a także jest współautorem komentarzy do przepisów regulujących funkcjonowanie służby cywilnej w Polsce). Pan doktor Piotr Zuzankiewicz odpowiada na nasze pytania o szkolenia w służbie cywilnej. Zachęcam do lektury, a przy okazji do wypełnienia ankiety której wyniki w przyszłości mogą nam pomóc w podnoszeniu kwalifikacji. 

Ankietę znajdziecie TUTAJ

 

o ocenach pisaliśmy wielokrotnie,

ale warto zajrzeć na stronę Radosława Hancewicza i zapoznać się z jego najnowszym artykułem na ten temat. Miałam trochę popolemizować, ale prawdę mówiąc - jakoś nie mam motywacji.

Dlaczego szkoda mi kadrowych w administracji publicznej?

Osoby pełniące funkcje kierownicze często zarzucają osobom pracującym w kadrach, że te zawracają im głowę, próbując zaangażować do zadań takich jak przeprowadzenie naboru, rozwój pracowników czy poprawne przeprowadzenie ocen okresowych. Twierdzą, że to przecież zadania kadrowców, a nie ich, bo oni są „od roboty merytorycznej”. Tymczasem jest dokładnie odwrotnie – to kadrowcy często wykonują nie swoje zadania, wyręczając kierowników!

...i sąsiedniego artykułu.

1. Jestem tylko amatorem jeśli chodzi o ZZL (można rzec, hobbystką, ale nie rzeknę) i osobiście z tych zagadnień najbardziej interesuje zarządzanie wiedzą. Spotkałam się i z taką interpretacją, że dotyczy to zbiorów bibliotecznych (może to za duże słowo, ale niech będzie) zawierających publikacje książkowe i jakieś periodyczne. Tymczasem dla mnie (i nie tylko dla mnie, bo wprost można to wyczytać z zarządzenia Szefa S.C.) oznacza to również potencjał pracowników i ich wiedzę. Bo to jest często skarbnica. Swego czasu nawet coś o tym pisałam - wprawdzie dość skrótowo, ale chodziło mi o zasygnalizowanie [...]

 

logozzl

 

Każdy urząd wchodzący w skład służby cywilnej powinien opracować program zarządzania zasobami ludzkimi, w którym opisze planowane działania w tym zakresie, które będzie podejmował w trzyletniej perspektywie. Obowiązek ten spędza sen z powiek wielu szefów oraz osób wyznaczonych przez nich do sporządzenia takiego dokumentu. Z jednej strony mało kto wie, jak taki program poprawnie sporządzić, a z drugiej strony termin z upływem którego trzeba mieć taki program gotowy, czyli 31 maja 2013 r., wcale nie jest już taki odległy [...]

{jcomments on}logo_zzl

RED: W jaki sposób przygotować się do sporządzenia opisów stanowisk pracy?

RH: Jeśli jest to stanowisko nowotworzone należy odpowiedzieć sobie na pytanie jakie będą wykonywane na nim zadania. Można się posiłkować regulaminem organizacyjnym czy przepisami aktów prawnych, pamiętając jednak, żeby ich nie przepisywać. Projekt powinien przygotowywać bezpośredni przełożony opisywanego stanowiska, który powinien wiedzieć jakiego poziomu samodzielności będzie od tego stanowiska wymagał oraz na ile złożone problemy w zakresie opisanych zadań będą tam co do zasady kierowane. Jeśli sporządzamy opis dla stanowiska już istniejącego, warto także porozmawiać z pracownikiem, który je dziś zajmuje i uzyskać dodatkowe informację np. o częstotliwości wykonywania poszczególnych zadań itd.

RED: W swoim najnowszym artykule pisze Pan o naborach do urzędów. Podoba mi się Pana spojrzenie z nieco innej perspektywy, ale tradycyjnie trochę podrążę temat.

Na pewno rozdmuchane wymagania niezbędne w opisach stanowisk pracy, w tym dotyczący liczby przepracowanych lat to efekt sporządzania tych opisów pod wartościowanie osób, a nie stanowisk (żeby ludzie więcej punktów dostali, bo mało wyszło...) - i to jest zresztą jedno z zagadnień które przy okazji wartościowania zawsze warto podnieść.

RH:Dokładnie tak. Ten temat będziemy jeszcze eksploatowali przy okazji rozmów o  wartościowaniu, ale między innymi przez to wartościowanie w wielu instytucjach nie miało sensu, i nic z niego rozsądnego nie wyszło, mimo że mogło być dobrze zrobione i wykorzystane. Mimo bowiem panującego w wielu urzędach przekonania, że wartościowanie się do niczego nie przydaje, osobiście nadal jestem jego gorącym zwolennikiem i widziałem kilka urzędów gdzie przeprowadzono ten proces poprawnie i system wykorzystywany jest zgodnie z jego przeznaczeniem.

{jcomments on}

Jaka jest rola informacji zwrotnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi w urzędzie?

Informacja zwrotna udzielana pracownikom jest z jednej strony jedną z ważniejszych czynności związanych z zarządzaniem ludźmi, a z drugiej jedną z częściej lekceważonych funkcji kierowniczych w administracji publicznej. Tymczasem doczekała się konkretnego zapisu w Standardach Zarządzania Zasobami Ludzkimi wydanych przez Szefa Służby Cywilnej i każda instytucja ma obowiązek zajęcia się tym obszarem.

Dlaczego udzielanie informacji zwrotnej jest tak ważne w zarządzaniu zasobami ludzkimi?

[...]

{jcomments on}

Na forum lika zamieściła taki oto post:

Witam wszystkich serdecznie
chciałabym poprosić o pomoc w podnoszeniu poziomu wykształcenia. Piszę pracę mgr dot. motywacji i zaangażowania pracowników w urzędach administracji publicznej (sama też pracuję w urzędzie).
Będę wdzięczna za wszelką pomoc.

Ankieta dostępna jest TUTAJ

W imieniu liki bardzo dziękujemy za wypełnienie ankiety :)

Radosław Hancewicz 

– trener administracji publicznej, autor poradników o których pisaliśmy tutaj , tu i tam

- zgodził się wspomóc nas swoją wiedzą z zakresu zarządzania w administracji. Na początek trochę o ZZL, a konkretnie – bardzo przystępnie o diagnozie i programie zarządzania zasobami ludzkimi w jednostce. Mamy nadzieję na częstszą współpracę, w związku z tym wkrótce pojawi się na stonie nowa zakładka, gdzie będziecie mogli znaleźć konkretne rady co do realizacji standardów - a może z czasem i zarządzania w ogóle.

Pytanie, które zadaliśmy brzmiało po prostu:

Co powinno się znaleźć w diagnozie ZZL wymaganej zarządzeniem Szefa S.C. w sprawie standardów ZZL?

Departament Służby Cywilnej informuje, iż na platformie e-learningowej KPRM dostępny jest kurs e-learningowy szczegółowy z zakresu „Standardów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej”. Kurs został przygotowany w ramach szkolenia centralnego pod tym samym tytułem, zrealizowanego metodą blended learning, w ramach Planu szkoleń centralnych w służbie cywilnej na 2012 r. Kurs jest dostępny dla wszystkich osób zainteresowanych tematyką standardów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Uczestnictwo w kursie wymaga uprzedniej rejestracji w Systemie e-learning KPRM, dostępnym pod adresem: http://www.elearning.kprm.gov.pl/.

 

 

Joomla templates by a4joomla